Extern åtkomst till IT-system
Om du vill nå Region Gävleborgs IT-system från externa enheter var du än befinner dig, använder du portalen MyApps. På så sätt kan du nå system som Telesök, Timecare, och Plexus från vilken enhet som helst (dator, surfplatta eller mobil).
En förutsättning för att kunna använda extern åtkomst via MyApps är att du är registrerad för så kallad multifaktorautentisering (MFA). Om du inte har registrerat dig följ instruktionerna Kom igång med MFA.
Om du redan är registrerad och vill veta hur nu använder tjänsen: Följ instruktionerna Logga in i MyApps.
Arbeta på distans med jobbdatorn
My apps (som beskrivs ovan) är ett sätt att komma åt jobbsystem från annan enhet än jobbdatorn. Om du arbetar på distans med din jobbdator, ansluter du dig via Forticlient (tidigare Any connect).
Instruktion Forticlient
-
Anslut till VDI/Horizon
VDI/Horizon är miljön som används för så kallade virtuella klienter som är ett komplement till vanliga datorer. Instruktion för anslutning.
-
Kom igång med MFA
Region Gävleborg använder sig av säkerhetsfunktionen multifaktorautentisering (MFA) för att säkerställa att det är just du som loggar in via extern enhet som inte tillhör eller är inkopplad på Region Gävleborgs nätverk.
-
Logga in i MyApps
MyApps är den lösning som används för att möjliggöra åtkomst flertalet av Region Gävleborgs IT-system från externa enheter var du än befinner dig.
Arbete utomlands för RG anställda
VDI/Horizon
Vid planerade längre utlandsvistelser rekommenderas en så kallad HemPc-installerad bärbar dator. Anslut via VDI/Horizon till VDI poolen ”Anstalld”, där finns de vanligaste programmen. Inga geografiska begränsningar.
Forticlient VPN
Har du tillgång till en RG installerad bärbar dator går det att koppla upp sig till RG nätet via FortiClient VPN. Inga geografiska begränsningar.
I undantagsfall kan den lokala internetleverantören blockera möjligheten att använda VPN. Koppla då ned VPN och använda alternativet att ansluta via VDI/Horizon.
MyApps
Att logga in via MyApps för att komma åt IT-systemen som finns presenterade där, fungerar om du befinner dig inom EU/EES.
Samtliga lösningar ovan kräver en stabil internetuppkoppling. Kom ihåg att testa funktionaliteten på hemmaplan då supporten utomlands blir begränsad.