Nytt e-tjänstekort

Instruktioner för beställning, fotografering och aktivering ett nytt e-tjänstekort.

Instruktioner för att beställa, fotograferas och aktivera ett nytt e-tjänstekort.

Aktivering

Kortet är klart för aktivering när e-tjänstekortet har kommit till användarens folkbokföringsadress. Det tar ungefär två veckor innan e-tjänstekortet kommer.

Användaren besöker ett kortkontor för aktivering. Se adresser och öppettider. Kom ihåg att ta med svensk legitimation och e-tjänstekortet vid besöket.

Aktivering av e-tjänstekort måste göras personligen, inte via ombud.

Identitetskontroll vid besök för fotografering, aktivering och utlämning av kort

Region Gävleborgs e-tjänstekort är en tjänstelegitimation. Det ställs samma krav vid utfärdandet som för körkort, pass och andra godkända identitetshandlingar. Tjänstelegitimation kan endast utfärdas sedan beställaren på tillförlitligt sätt styrkt sin identitet.

Alla måste ha med sig giltig legitimation*, och sitt ev. nuvarande e-tjänstekort för att säkerställa identiteten både vid fotograferingen och vid aktiveringen av det nya kortet.

*Med giltig legitimation avses: svenskt körkort, svenskt pass i vinröd bok, nationellt ID-kort, SIS-godkänt tjänste- och identitetskort samt Skatteverkets ID-kort. Digital legitimation gäller inte, legitimationskortet/passet måste visas fysiskt på plats.

För utländska medborgare som saknar personnummer gäller särskilda bestämmelser.

Saknas fullgod identitetshandling krävs personbevis, skriftligt intyg samt intygsgivare som är personligen närvarande vid beställning av e-tjänstekort. Intyg kan endast användas för att hämta ut reservkort.

Intyg får dock ej användas då beställaren innehar fullgod identitetshandling. På beställningsblanketten skall beställaren i detta fall intyga att ingen fullgod identitetshandling finns.