Fotografering, aktivering och utlämning

Tid och plats för fotografering, aktivering och utlämning

Uthämtning av kort efter kontorstid sker efter överenskommelse med handläggare på E-tjänstekort. Korten kan endast aktiveras och hämtas ut personligen och ej via ombud.

Identitetskontroll vid besök för fotografering, aktivering och utlämning av kort

Region Gävleborgs e-tjänstekort är en tjänstelegitimation. Det ställs samma krav vid utfärdandet som för körkort, pass och andra godkända identitetshandlingar. Tjänstelegitimation kan endast utfärdas sedan beställaren på tillförlitligt sätt styrkt sin identitet.

Alla måste ha med sig giltig legitimation*, och sitt ev. nuvarande e-tjänstekort för att säkerställa identiteten både vid fotograferingen och vid aktiveringen av det nya kortet.

*Med giltig legitimation avses: svenskt körkort, svenskt pass i vinröd bok, nationellt ID-kort, SIS-godkänt tjänste- och identitetskort samt Skatteverkets ID-kort. Digital legitimation gäller inte, legitimationskortet/passet måste visas fysiskt på plats.

För utländska medborgare som saknar personnummer gäller särskilda bestämmelser.

Saknas fullgod identitetshandling krävs personbevis, skriftligt intyg samt intygsgivare som är personligen närvarande vid beställning av e-tjänstekort. Intyg kan endast användas för att hämta ut reservkort.

Intyg får dock ej användas då beställaren innehar fullgod identitetshandling. På beställningsblanketten skall beställaren i detta fall intyga att ingen fullgod identitetshandling finns.