Säkra beteenden
Skapa en säker/trygg arbetsplats genom att arbeta med er säkerhetskultur.
Säkerhetskultur är de gemensamma attityder, värderingar och uppfattningar som chefer och anställda har om förhållandet till säkerhet och arbetsmiljö. Faktorer som påverkar säkerhetskulturen är:
- Att vi förstärker säkra beteenden genom till exempel uppmuntran och positiv återkoppling.
- Ledningens engagemang. Om chefer inte visar att de prioriterar säkerhetsfrågor är det svårt att få ett engagemang i resten av organisationen.
- Produktivitet får inte ske på bekostnad av säkerhet. Säkerheten prioriteras och det sker en avvägning mellan produktion och säkerhet.
- Involvering. Alla är involverade i hur organisationen kan förbättra säkerheten. Lärande och förbättring är normen.
- Rapporteringskultur. Man måste våga rapportera brister och våga säga ifrån när man upptäcker fel.
- Säkerhetsstyrning. Att det finns rutiner och att människor vet vad de ska göra i olika situationer.
Ofta är det flera faktorer som bidrar till att en olycka inträffar. Det kan vara svagheter i både teknik och organisation som tillsammans gör det svårt för en person att hantera en situation, vilket leder till en olycka.
En viktig del för att få till en förändring och en medvetenhet är att arbeta med beteenden hos medarbetarna. Här finns det några verktyg och modeller som man kan ta hjälp av.
Några modeller som man kan använda för att arbeta med beteenden på sin arbetsplats är ABC – modellen och så kallad ”Nudging”
ABC-modellen
A. Aktiverare, det som händer innan ex rutiner, kommentarer, skyltar.
Står för ca 20% av beteenden.
B. Själva beteendet
C. Upplevelser efteråt ex respons ifrån kollegor, chef. Kände mig säker.
Feed-back. Står för ca 80% av vidmakthållande av beteenden.
- Identifiera säkra/önskvärda beteenden.
- Beskriv vad som ska göras och varför.
- Ordna med kompetenshöjande insatser för att säkerställa tillräckliga färdigheter. Har alla kompetens/förståelse och färdigheter för att utföra det säkra beteendet?
- Organisera arbetet utifrån de förutsättningar som krävs för att kunna utföra önskat beteende ex rätt utrustning, tillräckligt med tid, rätt mandat och tydlig arbetsbeskrivning.
- Stärk dina medarbetare och kollegor när önskade beteenden utförs ex feed-back på olika sätt och i olika forum, förenklat arbete, sparar tid och ökad kvalitet. Fira framgångar!
Nudging - en knuff i rätt riktning
Nudging innebär att man med hjälp av beteendevetenskap och psykologi designar valsituationer så att det blir lätt att göra rätt utan att använda förbud eller hot om sanktioner Att få medarbetare att välja rätt/önskade beteenden. Organisationen gör det lätt att göra rätt!
Exempel:
Gör det transparent och visa vad beteendet leder till.
Om ni vill att fler ska rapportera tillbud på jobbet – gör det visuellt. Skriv till exempel på intranätet hur många som rapporterat den senaste månaden samt vad det lett till.
Involvera medarbetarna. Gör användaren till en del av lösningen.
Fråga medarbetarna vad det är som hindrar dem att använda den personliga skyddsutrustningen på jobbet. Använd sen svaren för att göra det lättare att göra rätt.
Förändra placeringen
Gör det önskvärda valet lätt att nå.
Om man vill att fler ska återvinna på arbetsplatsen kan man placera ut uppmärkta mindre kärl på flera platser i stället för att ha ett stort kärl på ett ställe.