Lärarhandledning - Introduktion
-
Lärarhandledning
-
-
Med det här materialet hoppas vi kunna inspirera till att studera Världsarvet Hälsingegårdar. Att lära sig historien om hälsingegårdarna och hur det var att leva på 1800-talet. Det handlar om att använda sig av historien, ta vara på kreativitet och idéer hos eleverna och genom det skapa handlingsberedskap inför framtiden.
Hälsingegårdar - En storyline
Syftet med denna storyline är att eleverna ska:
- Känna till Världsarvet Hälsingegårdar och ha kunskaper om levnadsförhållanden och samhällsförändringar under 1800-talet i Sverige.
- Ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att föra underbyggda resonemang om orsaker till, och konsekvenser av, samhällsförändringarna under 1800-talet.
- Ge eleverna möjlighet att uppleva delaktighet och se möjligheter att påverka samhället för en framtida hållbar utveckling..
Handledningen innehåller en översiktsbild av lektionerna i form av en tabell som är tänkt att kunna anpassas i tid och hur ämnesövergripande projektet ska vara. Till varje lektion hör ett lärarblad som innehåller syfte, metod, reflektioner, utvärdering/loggbok, bilagor, LGR 11 förmåga, centralt innehåll och kunskapskrav. Bilagorna som hör till lektionerna kan vara i form av utskriftsbara PDF-filer, PowerPoints presentationer eller Youtube-klipp.
För att skapa en berättelse (en story) krävs det personer, en plats och en händelse. Undervisningen startar med att eleverna:
- tar reda på vilka som bodde och arbetade i en by i södra Norrland för 150 år sedan.
- tillverkar en figur som representerar en familjemedlem.
- diskuterar familjeroller idag och för 150 år sedan.
- skapar en bild av hälsingegård.
- studerar fastighetskartor över hälsingebyar och placerar in sin gård.
- dramatiserar ett husförhör.
- diskuterar och genomför ett laga skifte.
- diskuterar befolkningsökningens orsaker.
- får ett erbjudande om att sälja skog till ett skogsbolag.
- får ett brev från Amerika och tar ställning till om de ska emigrera.
- diskuterar målningarna i hälsingegårdarna utifrån ett statusperspektiv.
- ordnar ett giftermål i byn. Hur det gick till för 150 år sedan?