4. Hur kan en hälsingegård se ut utvändigt?
-
- Hälsingegården
-
-
Syfte
Att urskilja detaljer och det karaktäristiska med en hälsinggård. Skapa en bild av en Hälsinggård.
Metod
- Om möjligt studiebesök på en Hälsingegård.
- Visa bildspel över hälsingegårdar och fråga klassen om de känner igen hustypen. Länk
- Diskutera om vad de är man ser på hälsingegårdarna utvändigt; brokvistar, antal fönster, färger o.s.v. Gör en lista av vad eleverna uppmärksammar.
- Diskutera om det är viktigt att bevara just hälsingegårdarna.
- Eleverna skapar i grupp en bild över en bostad till sin familj. Berätta att en våning är lika hög som ett A4 papper vikt på längden.
-
Låt några grupper i taget presentera sin gård med dess karaktärer.
Reflektioner
Det bästa är om eleverna inför den här lektionen besökt en Hälsinggård där de fått göra skisser av byggnaderna såväl helheten som byggnadsdetaljer. Man kan naturligtvis även visa bilder av hälsingegårdarna. För att få igång diskussioner och göra skapandet mer detaljerat kan läraren t.ex. peka ut brokvistar, antal fönster och våningar. Här blir det också intressant att diskutera behovet av att bevara gamla byggnader och ta upp att hälsingegårdarna är ett världsarv. Tror eleverna att världsarvstatusen kan vara till hjälp och göra så att gårdarna bevaras längre. Vad betyder det? Ge eleverna begränsat med tid när de skapar sin bild (för att arbetet inte ska ta för lång tid och eleverna ska realistiska förväntningar på resultaten). Exempel på bra följdfrågor är: Hur kan man se att er familj bor här? Det kan till exempel vara saker i fönstren eller saker utanför lutade mot väggen.
För att inte presentationerna ska bli för långa är det bra att samla klassen vid olika tillfällen och låta några familjer i taget presentera sitt hus och sina karaktärer. Eleverna går fram i grupper och varje elev håller i sin karaktär och presenterar den. Som lärare är det viktigt att visa intresse och ställa följdfrågor om karaktärerna.
Elevutvärdering/loggbok
Tycker din karaktär att det är viktigt att bevara historiska byggnader som till exempel en hälsingegård?
Är det någon skillnad om det är en världsarvsgård? Ge exempel på varför din karaktär tycker som den gör.
Centralt innehåll
Ämne Historia
Exempel på hur 1800-talet kan avläsas i våra dagar genom till exempel byggnader.