Inledning
-
- Inledning
-
-
Syfte
Att skapa intresse och introducera arbetsområdet.
Metod
- Dramatisk start. Storma in i klassrummet utklädd till en person från 1800- talet och berätta upphetsat att ni har åkt tåg i nästan 20 kilometer i timmen. Storma vidare men lämna kvar några föremål som eleverna ska arbeta med och diskutera vad de vet om 1800-talet.
- Kliv in i berättelsen start. Läs högt ur boken ”En by i världen - förr i tiden” av Anna-Clara Tidholm och berätta: ”Nu ska vi kliva in i boken och undersöka hur det var att leva i en by på 1800-talet...”
- UNESCO start. Ha en skylt på klassrumsdörren där det står St Petersburg den 1 juli 2012 klockan 14.20. När eleverna släpps in i klassrummet är du klädd som en UNESCO byråkrat. (Dräkt eller skjorta och slips, gärna peruk.) Se stressad ut och prata om världsarvutnämning. Visa klassen ett bildspel om olika världsarv. Berätta att nu ska UNESCO rösta om hälsingegårdarna ska få bli ett världsarv. Visa omröstningen från YouTube. Eleverna får i par uppmaningen att skriva ner varför de tänker att sju Hälsingegårdar blev ett världsarv där och då 2012. Varför tror ni att UNESCO tyckte att just dessa sju hälsingegårdar var så viktiga att de fick världsarvsstatus.
Material
Olika världsarv i välden (bildspel)
Omröstningen i St. Petersburg (YouTube, börja på 2.30 och visa nån minut.)
Reflektioner
En storyline, liksom alla nya arbetsområden, behöver en tydlig inledning. En dramatisk eller oväntad inledning där läraren klär ut sig fungerar ofta väldigt bra. Det blir oftast bättre om det är någon som klassen inte känner som kommer in och ”spelar teater”.
Elevutvärdering/loggbok
Dela ut loggböcker eller ordna med en mapp på datorn till det kommande arbetet.