Felanmälan av hjälpmedel
Om ditt förskrivna hjälpmedel gått sönder kan du själv beställa reparation.
Felsökning säng och personlyft
Om du har problem med en säng eller en personlyft kan du innan felanmälan se om några vanliga åtgärder hjälper se felsökning säng och personlyft.
Felanmälan via app
Ladda ner appen Hjälpmedel SAM i telefonen, för Iphone, Android eller Windows 10.
Appen Hjälpmedel SAM - App store (för iphone och ipad)
Appen Hjälpmedel SAM - Google play (för android)
Se instruktionsfilmen hur du laddar ner och använder appen Hjälpmedel SAM för felanmälan.
Felanmälan via telefon
Hjälpmedel SAM arbetsorder 026-15 35 22. Öppet alla vardagar 8.00–13.00.
Om du har ett akut ärende, kontakta din förskrivare (arbetsterapeut eller sjukgymnast).
Felanmälan via formulär
Du kan också beställa reparation formulär för felanmälan.
Drop in till teknikerna i Gävle
Om du har problem med enklare hjälpmedel som rullstol eller rollator kan du komma på drop in till teknikerna på Hjälpmedel SAM i Gävle.
Måndag–fredag 10.00–15.00
Övriga tider gäller felanmälan via app, telefon eller formulär.
Kostnad för reparation
Reparation på hjälpmedel som du har fått förskrivet från Region Gävleborg utförs och betalas som regel av Region Gävleborg.
Om du har köpt ditt hjälpmedel i butiken eller via webbshoppen och behöver en reparation eller service så ringer du butiken, telefonnummer 026-15 35 01 (Gävle) eller 0278-381 42 (Bollnäs). Reparationen betalar du själv vid reparationstillfället.
Reparation eller utbyte
Om hjälpmedlet kan repareras eller behöver bytas ut, bedöms av den som reparerar hjälpmedlet.
Råder tveksamhet om hjälpmedlet kan bytas ut eller om en ny förskrivning ska påbörjas, är det förskrivaren som avgör när det ena eller andra kan tillämpas.