Akuta behov av reparation av hjälpmedel – patientinformation
Hjälpmedel SAM har mandat att besluta om reparationen räknas som akut eller inte, detta har beslutats av Hjälpmedelsrådet. En fem månaders testperiod genomfördes innan beslut.
- Hanteringen gäller uthyrda hjälpmedel förskrivna till patient.
- Hjälpmedlen ska vara ID-märkta (huvudhjälpmedel) från Hjälpmedel SAM eller vara tillbehör till individmärkta hjälpmedel där de behövs för komplett funktion.
- Till exempel lyftsele (tillbehör, ej indvidmärkt) till personlyft (huvudhjälpmedel, individmärkt).
- Felanmälan måste ske per telefon.
Tidsramar
Normalfallet reparation
Hjälpmedel SAM ska påbörja åtgärd på felanmält hjälpmedel inom 5 arbetsdagar (ej helgdagar).
Akut reparation
Åtgärden ska påbörjas inom 1 arbetsdag (ej helgdagar).
Det är de grundläggande behoven som prioriteras
- Förflyttning i och ur säng för att kunna äta och klara toalettbesök.
- Andningshjälpmedel som används dagligen.
- Hjälpmedel för lägesförändring i säng eller rullstol vid medicinskt behov.
- Hjälpmedel där risk finns för vårdskada (1) om inte hjälpmedlet åtgärdas. Primärt gäller det antidecubitusmadrasser för sårgrad 4.
- Hjälpmedel för att påkalla uppmärksamhet.
- Hjälpmedel för att ta sig till och från skola eller arbetsplats.
- Definieras som lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom, samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården. Patientsäkerhetslag 2010:659.
Specialfall
Hjälpmedel som går sönder vid aktivitet utanför hemmet där felet medför stora svårigheter att ta sig hem (exempelvis punktering på elrullstol, helt ”dött” drivaggregat).
Möjligheten att åtgärda problemet beror på lokalisation och grad av fel.
Om du inte är nöjd med beslutet
Om Hjälpmedel SAM inte bedömer ärendet som akut så har du som patient som vanligt möjlighet att kontakta din förskrivare som då får bedöma om det ska åtgärdas akut och kontakta Hjälpmedel SAM.