Storytech

Välkommen till Storytech 2025!

Årets upplaga av Storytech fokuserar på hur ny teknik påverkar sättet vi berättar historier. Var med och utforska interaktivt berättande genom AI, VR, AR samt immersiva upplevelser. Temat för dagen är ”Positiv och radikal, ja till allt!” Välkommen till en dag fylld med inspiration, föreläsningar och praktiska experiment.

– Allt vi skapar – från religioner och nationer till företag och idéer – bygger på berättelser vi delar. En tanke blir först verklig när den kläs i ord och formas till en berättelse. Genom berättelser skapar vi världen, och därför är det viktigt att förstå hur ny teknik förändrar sättet vi berättar och delar våra tankar, säger Josephine Rydberg, verksamhetsutvecklare på Kultur Gävleborg, en del av Region Gävleborg. 

Datum, tid och plats

Fredag 9 maj, 9.30-16.00
Länsmuseet Gävleborg, Södra Strandgatan 20, Gävle

Program

9.30 Registrering och välkomstfika

10.00 Introduktion till dagen, Josephine Rydberg

10.15 Mario Kart Live – ett event som kombinerar livemusik med datorspel och engagerar hela publiken, Emil Westberg
Emil Westberg jobbar som producent och programansvarig på Kulturhuset i Bollnäs och har tillsammans med Alfta spelförening och kapellmästare Emil Skogh vävt samman spelkultur och livemusik och skapat konceptet ”Mario Kart LIVE”. Succén var omedelbar och ett inspirerande exempel på hur spelkultur-evenemang tjänar på att nyttja befintlig infrastruktur inom scenkonst när det gäller att nå en ny och bredare publik.

11.00 Paus

11.10 Lokalproducerat! Tre lokala platser för immersivt berättande:

  • Ljudvandring i mobilen, Desiree Kjelberg, Fängelsemuseet
    Fängelsemuseet använder mobila guider i besökarnas egna telefoner för att göra historien levande.
  • Creative Learning Lab, Claes Westelius, HiG
    Exploratory Learning Lab vid Högskolan i Gävle är en innovativ miljö med fokus på spelbaserat lärande. Labbet välkomnar allt ifrån skolklasser och arbetsgrupper till intresserade besökare och samhällsaktörer.
  • Kulturhuset Agnes Kreativa platser, Jakob Hedbom från Gävle kommun
    Agnes är ett samtida kulturhus med poddstudio, makerspace och VR-headsets.

11.50 Sammanfattning av förmiddagen, Josephine Rydberg

12.00 Lunch på egen hand

13.00 Det digitalas påtaglighet, Paola Torres Núñez del Prado
Konstnären Torres knyter samman AI, textila fibrer och kulturarv i konstnärlig forskning (på engelska).

13.45 Immersive storytelling för Fulldome, Fredrik Edström
Fredrik Edström, grundare av produktionsbolaget IVAR Studios, delar med sig av insikter om hur man tar steget från traditionella format och VR till fulldome-produktion. Upptäck hur du skapar engagerande och omslutande berättelser anpassade för domens unika format och publikens immersiva upplevelse.

14.15 Fikapaus

15.30 Vid diagonalen – en bro. En virtuell tur genom området Nya Bruket i Sandviken, Love Antell
Genom tecknade tablåer som går att uppleva med ett VR-headset har konstnären Love format en interaktiv promenad, med ljud, musik och röster från platsen. Love Antell är multimedial konstnär, inriktad på digitala medier som offentlig gestaltning.

16.00 Tack för idag!

Kontakt