Detaljbild från Katarina Sundkvist Zoharis gestaltning.

Katarina Sundkvist Zohari, Bollnäs folkhögskola

Under hösten 2023 har Katarina Sundkvist Zohari färdigställt sin konstnärliga gestaltning till Bollnäs folkhögskola.

Katarina Sundkvist Zoharis gestaltning utgår från en konstnärlig undersökning av orden kommunikation, öppenhet, gemenskap och natur.

I gestaltningen möter vi de lekfulla och symbolladdade bronsskulpturerna ”Gren med vän”, ”Tillsammans” och ”Kotte”, som monterats på tre trästockar av återvunnen ek. Gestaltningen fungerar både som en sittplats men också en plats för reflektion och samtal. Ekstockarna eller bänkarna är placerade vid gräsplätten utanför Baldursalen, med utsikt över älven. Och utgör på så vis en naturlig mötesplats för skolans studenter och personal. Genom skulpturerna, med sina igenkännbara och samtidigt obestämda former tillåts associationer till möten, gemenskap, nyfikenhet, naturens former och rätten att få vara den man är, och anknyter där av till folkhögskolans värdegrund.

Katarina Sundkvist Zohari ( f. 1966) är utbildad vid Konstfack i Stockholm och numera bosatt och verksam i Uppsala. Hon arbetar främst med skulptur och teckning, och intresserar sig för dubbelheter och organiska formspråk. Sundkvist Zohari har tidigare gjort ett flertal offentliga verk i bland annat Uppsala.

Konstnärens hemsida

Bakgrund till projektet

Region Gävleborgs tre folkhögskolor (Bollnäs, Forsa och Västerbergs folkhögskola) planerar under kommande år att genomgå större ombyggnationer, renoveringar och nybyggnationer för att erhålla den standard som verksamheten kräver. Skolornas områden ska erbjuda miljöer som bidrar till positiva utomhusupplevelser för deltagarna under och utanför skoltid.

I samband med byggprojekten har sex konstnärer fått i uppdrag att konstnärligt gestalta olika platser på de tre skolorna utifrån deras specifika behov, egenskaper och ingångar.

Platserna som konstnärerna har fått i uppdrag att arbeta med varierar mellan att vara placerade utom- och inomhus och kommer att utgå från olika spår såsom verksamhet, HBTQ och normkreativitet, historia, medskapandeprocesser, materialitet och möten. Varje konstnär arbetar platsspecifikt med förankring i platsen och med sin egen process i olika metoder och material vilket skapar en bredd i uttryck och teknik.