Ylva Ceder, Framtidsbygget Hudiksvall

I samband med Framtidsbygget Hudiksvall stod det tidigt klart att delar av den konstnärliga gestaltningen skulle lyfta, diskutera och problematisera Hälsinglands rika kulturarv med dess hälsingegårdar på olika sätt.

Ylva Ceder, Rosengång. Foto: Philippe Rendu

Konstnären Ylva Ceder är stationerad i Stockholm, men har sedan tidigare haft samarbeten med Hälsinglands museum och arbetat aktivt med Hälsingegårdarnas estetik, influenser och historia. Under 2019 fick Ceder ett skissuppdrag att gestalta tre olika platser på sjukhuset: hisshallen i hus 08 på plan 4 och 5 samt i väntrummet vid akutmottagningen i hus 07, entréplan. Sedan våren 2023 har patienter, besökare och personal på sjukhuset möjlighet att möta hennes stora gestaltningar i kakel och mosaik.

Ceder har hämtat inspiration från Hälsingegårdarnas omsorgsfullt utförda sängtextilier. Sängen med sina textilier var hemmets främsta statussymbol i Hälsingland under 1800-talet. Ett hem kunde ha upp till ett tjugotal bäddade sängar, som dekoration och uppvisning. Även på ett sjukhus är sängen central för både patienter och personal.

De konstnärliga gestaltningarna är skapade utifrån textila förlagor från andra hälften av 1800-talet och som återfinns på Hälsinglands museum. Mosaikväggen i hisshallen på våning 5 och 4 med titeln ”Brita Persdotter” och ”Jungfru Karin Ersdotter”, är hämtat från hänglakan från Delsbo. Medan kakelväggen ”Rosengång” i väntrummet på akutmottagningen, är hämtat från en bäddtextil från Hälsingland vävd i tekniken rosengång.

Ceder har även blivit inspirerad av arkitektur från Mellanöstern och Nordafrika. Små kakelbitar på moskéer och andra byggnader i länder som exempelvis Iran och Marocko bildar vackra abstrakta mönster som i vissa fall kan påminna om textilier från Hälsingland. Genom att sammanföra textiliernas färg och form med kakel och mosaik, uppstår ett spännande möte mellan material, plats, historia och kulturarv.

Konstnärens hemsida

Läs mer om Framtidsbygget