Digital konstpedagogisk nätverksträff i Gävleborg

Hur kan vi som pedagoger vidga våra vyer och öppna upp för ett bredare, friare och mer utforskande konstpedagogiskt arbete?

Denna frågeställning är huvudtemat för den konstpedagogiska nätverksträffen i Gävleborg den 11 december. Under dagen får vi möjlighet att mötas och ta del av varandras arbeten inom konst och pedagogik. Vi fördjupar oss i och samtalar om hur ett bredare, friare och mer utforskande konstpedagogiskt arbete - som bjuder in till mer generations- och genreöverskridande processer - skulle kunna se ut.

Inbjudna gäster är konstnärerna Lisa Nyberg och Ruben Wätte, som kommer berätta om sina konstnärliga och konstpedagogiska praktiker som utgår från radikal respektive anarkistisk pedagogik, läs mer om konstnärerna nedan.

Nätverket vänder sig till dig som arbetar med konst och pedagogik i Gävleborgs län. Antingen arbetar du som: konst- och museipedagog på konsthall eller konstmuseum, fri utövare/konstnär med praktik inom konstpedagogik, kulturskolepedagog inom bild- och form, eller är en person som på annat sätt är verksam inom fältet.

När: Måndag 11 december 2023 9.00-16.00
Var: Digitalt (Teams)
Anmälan: Anmäl dig senast torsdag 7 december till louise.sundberg@regiongavleborg.se
Berätta vem du är och varför du vill vara en del av nätverket.

En Teamslänk samt program skickas ut på fredag 8 december till alla anmälda.

Välkommen!

Ruben Wätte

Ruben Wätte, Vi lekte med döden
Ruben Wätte, "Vi lekte med döden". Foto: Sanna Argus Tirén

Hur kan konstnärliga metoder som grundar sig i generationsöverskridande medskapandeprocesser, skapa rum för barn och ungas nyfikna och kritiska föreställningsförmåga?

Ruben Wätte arbetar med konst i offentligheten där han utgår från ett processbaserat utforskande tillsammans med andra. Genom en anarkistisk pedagogik och en rad egna metoder - som utgår från att möta yngre generationer, utan att tala över huvudet på någon eller tänka att man gör sig till representant för unga - skapas konst som äger rum på betydligt fler plan än vad som ryms i det färdiga verket. Hans konstnärliga processer rör sig fritt mellan olika kunskapsfält och visar att konst kan vara lek, äventyr, forskning, fantasi, verklighet, förståelse, förändring, protest och mycket mer. Wätte har lång erfarenhet av konstnärliga och konstpedagogiska processer i offentligheten tillsammans med barn, unga och vuxna, vilket han kommer dela med sig av under dagen.

Lisa Nyberg

Lisa Nyberg, Becoming – A Group Meditation
Lisa Nyberg, "Becoming – A Group Meditation".

Hur kan vi studera och undervisa för en framtid som vi vet mycket lite om? Vilken pedagogik behövs för att hantera en samtid som är svår att överblicka och en framtid som präglas av stora förändringar?

Lisa Nyberg har i sin konstnärliga forskning vänt sig till konsten och den radikala pedagogiken för att finna svar på hur en pedagogik för det okända kan te sig. Med utgångspunkt i det konstpedagogiska klassrummet reflekterar hon kring konstens roll i att hantera det okända, och öva oss att stanna kvar i den obekväma ovissheten, för att våga ta oss an framtiden - utan garantier. Nyberg har lång erfarenhet av konstpedagogiska projekt på folkhögskolor, universitet, museum och olika folkrörelsesammanhang. Hennes avhandling "Pedgogies of the Unknown - studying for a future, without guarantees" publicerades 2022 efter att ha doktorerat vid Akademie der bildenden Künste Wien. Under dagen kommer Nyberg dela med sig av sin forskning och visa exempel från sin praktik, för att sedan öppna upp samtalet så alla kan bidra.

Kontakt

Vill du gå med i nätverket eller ha mer information om det?