Djur som ingen sett utom vi

Bok: Djur som ingen sett utom vi (2017)

I boken Djur som ingen sett utom vi (2017) skildras djur genom underfundiga dikter och bilder som beskriver olika känslor och tankar som de flesta kan känna igen sig i. Daglingen är oälskad och Klumpantropus känner sig alltför tung, medan Ide-djuret helst vill stanna kvar i sin drömvärld där solen lyser skönt. Vi får också träffa Eskalopen, Smygeln och Quinellan som alla lever i en fantasivärld som tycks vara parallell med vår egen. Dikterna fokuserar på att beskriva djurens känslor snarare än utseende och egenskaper. I djurens namn gömmer sig olika ordlekar som Bipolaren som är glad och lycklig på våren, men som känner sig ledsen och svag på hösten. Vi får också möta Vadfisken som alltid ställer frågan ”Vad?” och vars nyfikenhet tar den på en resa från vattnet, via trädkronorna tills den till slut flyger bort. Tillsammans representerar de känslor av uppgivenhet, ensamhet och utanförskap, men också samhörighet, drömmar och äventyr som belyser hoppet och värdet att gå sin egen väg i en värld där man inte alltid passar in.

Ulf Stark (1944-2017) räknas som en av Sveriges mest folkkära bilderboksförfattare med böcker som Kan du vissla Johanna (1992), Dårfinkar och dönickar (1984) och Min vän Percys magiska gymnastikskor (1991) och han har vunnit flera priser som Jaguaren, Astrid Lindgren-priset och Emil-priset. Tillsammans med Linda Bondestam (f. 1977), Illustratör och vinnare av Augustpriset, vann de 2017 Snöbollen-priset för Djur som ingen sett utom vi. Priset delas ut varje år till en bilderbok vars konstnärliga uttryck på ett föredömligt sätt tar till vara den genuina bilderbokens möjligheter. I Region Gävleborgs konstsamling finns nu sex av bilderna, tryckta på träskivor, tillgängliga för utlån till olika kulturaktörer i länet i väntan på en permanent placering på en av regionens Familjecentraler, barnkliniker eller BVC.