Den politiska ledningen vill bolagisera de offentligt drivna hälsocentralerna

Region Gävleborgs politiska ledning tar initiativ till en bolagisering av de offentligt drivna hälsocentralerna inom länet.

Syftet med förändringen är att garantera en trygg och säker vård för alla invånare i länet samt att förbättra arbetsvillkoren och arbetsmiljön för vårdpersonalen. Beslutet är ett viktigt steg för att utveckla primärvården och göra den mer tillgänglig och anpassad efter invånarnas behov.

– Vi vill genom bolagiseringen stärka primärvården i hela länet och skapa bättre förutsättningar för våra invånare att få den vård de behöver. Genom att flytta besluten närmare verksamheten och medarbetarna ser vi stora möjligheter till förbättringar både vad gäller tillgänglighet och kvalitet. Ta Folktandvården som exempel, den drivs som eget bolag och där finns det erfarenheter att lära av, säger hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Jennie Forsblom (KD), Region Gävleborg.

Förslaget om bolagiseringen kommer att presenteras vid regionstyrelsens sammanträde tisdag den 5 november. Det slutliga beslutet fattas sedan av regionfullmäktige. Planen är att genomföra bolagiseringen till år 2026.

Varför bolagisering?

Den politiska ledningen ser flera fördelar med att bolagisera de offentligt drivna hälsocentralerna:

• En god och nära vård: Bolagiseringen är ett nästa steg i att utveckla och förverkliga målen inom en god och nära vård, vilket syftar till att ge en mer tillgänglig och personcentrerad vård.
  • En mer tillgänglig primärvård: Genom att skapa enheter med större handlingsfrihet och mandat kan hälsocentralerna bli mer flexibla och anpassade efter invånarnas behov. Förhoppningen är att patienterna ska uppleva att tillgängligheten till hälsocentralerna blir bättre än idag.
  • Ett närmare ledarskap: Genom att fokusera på ett nära ledarskap och nya arbetssätt skapas goda förutsättningar för medarbetarna att påverka sin arbetsplats och sitt dagliga arbete.
  • En ekonomi i balans: Bolagiseringen kan på så sätt (argumenten ovan) leda till bättre ekonomiska förutsättningar och ökade möjligheter att utveckla vården.

Ett steg mot framtiden

Region Gävleborg strävar efter att fortsätta utveckla vården genom att skapa en blandning av offentligt och privat drivna hälsocentraler. Bolagiseringen skapar en flexibel och hållbar vårdstruktur som kan möta framtidens utmaningar och säkerställa att alla invånare får den vård de behöver.

– Vi tror att det här kommer att ge mer för varje skattekrona och ge en effektivare organisation till nytta för både medarbetare och patienter. Det är en stor omorganisation och vi förstår att många har funderingar vad det innebär. Även om vi inte har svar på alla frågor i dag är jag övertygad om att den här lösningen blir bättre för såväl medarbetare som patienter, Patrik Stenvard (M).