Filmtips – Gubbstrutsar!

Med stöd från Region Gävleborg driver föreningen Hjärnkoll Gävleborg ett arbete för att förebygga psykisk ohälsa.

Under 2024 har Hjärnkoll Gävleborg startat samtalsgrupper för äldre män. En grupp som ibland kan ha extra svårt att tala om sin psykiska hälsa. Dokumentären Gubbstrutsar, utgår från deltagarna i en av dessa samtalsgrupper och har premiär på SVT Play den 8 september.

– Psykisk ohälsa är ett problem bland män i Gävleborg. Bland äldre kan ensamhet och tystnad ofta förvärra situationen. Hjärnkolls arbete med samtalsgrupper spelar en viktig roll för folkhälsan genom att bryta stigmat kring psykisk ohälsa, säger Alexander Hägg (M), hållbarhetsnämndens ordförande Region Gävleborg, och fortsätter:

– Vi är stolta över att stödja deras arbete och det är fantastiskt att detta nu filmats och visas av SVT, vilket kan sprida budskapet till en ännu bredare publik.

Jennie Palmberg, strateg inom folkhälsa och hållbarhet, rekommenderar alla att se dokumentären för att bättre förstå vikten av alla typer av insatser som görs.

– Filmen ger en inblick i vilka resultat Region Gävleborg kan uppnå i samarbete med aktörer som Hjärnkoll Gävleborg, när vi gemensamt arbetar för att förbättra läget gällande psykisk hälsa i vår region.

Se filmen Gubbstrutsar på SVT Play

Läs mer om du vill veta hur Region Gävleborg samverkar i ett idéburet offentligt partnerskap