Gävleborgs kandidat till Stora Turismpriset 2024

Region Gävleborg har med länets kommuner gemensamt valt att nominera ”Historier från Hälsingland” som årets kandidat till Stora Turismpriset 2024. Årets val av kandidat visar kulturarvets betydelse för länets kulturresenärer och speglar den innovativa utveckling som sker inom besöksnäringen.

Frida Stål, ordförande i Region Gävleborgs Kultur- och kompetensnämnd, kommenterar utnämningen:
– Turismen och besöksnäringen är avgörande för Gävleborgs framtid, och det är både nytänkande och roligt att vi i år kan bidra med Historier från Hälsingland som kandidat till Stora Turismpriset. De visar på ett inspirerande sätt hur digitalisering i kombination med historia kan engagera till att stärka besöksnäringen i Gävleborg, och även skapa ett bredare allmänt intresse för länets historia.

Årets nominering

Historier från Hälsinglands verksamhet utgår från Hälsinglands nordvästra delar. Deras arbete har utmärkt sig genom sitt nytänkande sätt att sprida länets rika kulturarv till en bred publik. De blandar i ett modernt utförande historiska fakta med lokala berättelser, legender och folktro. Genom sina historiska vandringar, berättarkvällar och podcasts engagerar de lyssnare med levande berättelser som skapar ett större allmänt intresse för länets historiska roll och lockar till nya besök.

Om Stora Turismpriset

Det prestigefulla Stora Turismpriset, som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, är ett erkännande till företag eller organisationer som med nytänkande och innovation bidragit till att utveckla den svenska besöksnäringen. Totalt nomineras 21 kandidater, en från varje län. I Gävleborg har turismansvariga från länets kommuner, tillsammans med representanter från Region Gävleborg, gemensamt utsett Historier från Hälsingland som årets kandidat.

Prisutdelningen sker den 3 december 2024 under konferensen "Besöksnäring på agendan" på Münchenbryggeriet i Stockholm. Vinnaren tilldelas 100 000 kronor, och varje länskandidat erhåller också 10 000 kronor i prissumma. Arrangörer för evenemanget är Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, Sveriges kommuner och regioner (SKR), Tillväxtverket.

Historier från Hälsingland

Motiveringen till nomineringen lyder:

Historier från Hälsingland har med sitt innovativa och nytänkande sätt att sprida intresset för Gävleborgs läns rika kulturarv utmärkt sig som en nyskapare inom besöksnäringen. Genom att använda digitala podcasts som medium har företaget inte bara öppnat upp nya möjligheter att nå ut till en bredare publik, utan också visat hur traditionella berättelser och kulturarv kan göras relevanta och engagerande för en modern publik. Podcastformatet möjliggör för människor att ta del av länets kulturtradition oavsett geografisk plats. Att på detta sätt skapa tillgänglighet till historiska platser kan vara av stor betydelse för framtidens besöksnäring. Historier från Hälsingland har med sitt grepp att sprida kunskap också lyckats sprida och utveckla historiska kunskaper på ett sätt som både är spännande och pedagogiskt.

Läs mer om Stora Turismpriset och den nominerade:
Stora turismpriset - Region Gävleborg (regiongavleborg.se)
Historier från Hälsingland – I vidskepelse och verklighet (historierfranhalsingland.se)
Stora turismpriset 2023 - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)