Josefine var hyrsjuksköterska och valde att bli fastanställd

Att gå från hyrsjuksköterska till att bli fast anställd var för Josefine Jonsson att välja tryggheten. Hon är en av sju hyrsjuksköterskor på medicinsk akutvårdsavdelning, MAVA, på Gävle sjukhus som tagit steget att bli fastanställd.

Josefine Jonsson sjuksköterska som blivit fastanställd, var tidigare hyr.

Det som främst lockade henne till en fast anställning var tryggheten, engagemanget och kollegorna.

– Som hyr saknar man sin grupp och sin plats. Nu känns det bra att vara fast och ha min arbetsplats, säger hon.

Större möjlighet att påverka arbetet

Tidigare jobbade Josefine Jonsson som hyrsjuksköterska i 1,5 år och sedan början av året är hon fastanställd. Det hon värdesätter mest idag är att ha ett stöd vid prioriteringar, sina kollegor och tryggheten att ha det över tid.

– Jag kan också styra över schemat själv på ett annat sätt än tidigare och har en annan del i gruppen och verksamheten. Nu är jag med och påverkar arbetet och känner ett annat engagemang. Som hyr var det mer att man bara gick och gjorde sitt jobb, säger Josefin Jonsson.

Ta chansen om man hittat rätt ställe

Hennes råd till andra som går i tankar om att bli fast anställd är att ta chansen om man hittar ett ställe där man känner sig trygg.

– Som anställd får du ta del av alla interna utbildningar, som hyr ligger det mycket eget ansvar på utveckling. Nu får jag mer stöd gällande prioriteringar vilket gör det lätt att göra rätt, säger hon och fortsätter:

– Jag skulle också säga att det blir mer patientsäkert eftersom man känner sin patientgrupp och medicinerna bättre och är van att arbeta på avdelningen jämfört med att blir satt där man kanske inte är helt säker.