Julina Jia-Yi Eng, Kevin Håkansson och Sebastian Svensson har alla rekryterats av Miska Hibner som läkarassistenter och arbetar idag som ST-läkare på Andersberg Din hälsocentral.
Julina Jia-Yi Eng, Kevin Håkansson och Sebastian Svensson har alla rekryterats av Miska Hibner som läkarassistenter och arbetar idag som ST-läkare på Andersberg Din hälsocentral.

Mer tid för patienterna när hälsocentralen blev hyrläkarfri

Andersberg Din hälsocentral i Gävle har gått från att vara beroende av hyrläkare, till att enbart ha egna anställda läkare. Det har de gjort genom målmedveten rekrytering och handledning för blivande läkare. Det har i sin tur skapat kontinuitet, trygghet och mer tid för patienterna.

– Att gå från hyrläkare till egen anställd personal är ett viktigt steg för att förbättra kontakten mellan patient och vårdgivare. Vi ser även att det ger stora fördelar i personalens arbetsmiljö vilket är en förutsättning för att erbjuda en god vård. Utvecklingen på Andersbergs HC är ett gott exempel som vi gärna ser att andra hälsocentraler tar efter, säger Lena Emanuelsson (SD), ordförande i personalutskottet.

Arbetssättet i Andersberg bygger på att de erbjuder läkarstudenter arbete som läkarassistenter under sommaren. Mycket tid avsätts för handledning, vilket skapar trygga möten mellan patient och läkarassistent.

– En fördel med läkarassistentjobbet är att man bollar varenda patientfall med sin handledare innan patienten lämnar mottagningen, säger Miska Hibner, vårdenhetschef på Andersberg Din hälsocentral.

Läkarassistenterna tar hand om sina egna patienter. De tar emot patienterna själva, de har en egen tidbok och de gör hela paketet med anamnes och status – vad tror jag att det är, vad vill jag göra av det. Sen går de till sin handledare.

– Det är ett otroligt bra sätt att jobba in sig i sitt nya yrke utan att behöva känna att man blir droppad någonstans, säger Miska Hibner.

Kvalitet och mer tid för patienterna

Arbetssättet har gett utrymme för mer patienttider och för att jobba i projekt, till exempel smärtteam och team mot läkemedelsberoende. För patienterna innebär det bättre kontinuitet, patientsäkerhet och större möjligheter att ha fasta vårdkontakter.

Erfarenheten visar också att ökad kvalitet för patienterna leder till bättre arbetsmiljö för personalen.

Miska Hibner menar att just arbetsmiljön, tryggheten, hur vi mår på jobbet och hur vi är med varandra gör skillnad för både patienter och personal.

– Vi har ett väldigt fint resultat i medarbetarenkäten och mycket liten personalomsättning, det tyder på någonting. Jag sätter aldrig ut en annons längre, man hör av sig till oss själv istället. Det är jättehäftigt, säger Miska Hibner.

Målmedveten rekrytering

Annat var det när hon började på hälsocentralen i Anderberg för åtta år sedan. Då var den övervägande delen läkare inhyrda.

– Så jag började jobba jättehårt med rekrytering och med arbetsmiljö: vad är det som krävs för att få behålla personal, och vad är det som krävs för att locka personal? säger Miska Hibner.

Sedan dess har hon och hennes medarbetare arbetat fram det koncept, som innebär att de vänder sig direkt till studenter som går läkarutbildningen både i Sverige och i andra EU-länder. Mellan sex och åtta studenter brukar anställas som läkarassistenter varje sommar. Det har gjort att samma personer kommer tillbaka flera gånger under sin utbildning och många väljer att stanna kvar som anställda efter slutförd utbildning.

Självständigt arbete med stöd

En av dem som stannat kvar efter praktiken är Kevin Håkansson, läkare på Andersberg Din hälsocentral.

– Det har blivit som en snöbollseffekt, det räcker att några stannar kvar och då blir arbetsplatsen mer och mer attraktiv. På ett år har vi gått från att bara jag var ST-läkare till att vi är sex, snart sju ST-läkare, säger Kevin Håkansson.

Framgångsfaktorer för att lyckas bli hyrläkarfria

Medarbetarna i Andersberg har identifierat flera framgångsfaktorer som får personal att återkomma till hälsocentralen och i slutänden välja att stanna på en tillsvidaretjänst.

Den första framgångsfaktorn är arbetsmiljön. Tillsammans reflekterar medarbetarna kring sin arbetsmiljö och gör åtgärder där det behövs. De frågar sig: ”Hur har vi det på arbetsplatsen?”, ”Hur trivs vi där, hur väl omhändertagna är vi, hur ser vi varandra, hur hjälper vi varandra?”

– Vi behöver ha en viss flexibilitet och fråga ”Vad passar dig?”, ”Hur vill du jobba?”, ”Vad behöver du för att trivas på jobbet?”. Jag jobbar jättehårt med de frågorna, säger Miska Hibner.

Den andra framgångsfaktorn är dedikerade handledare.

– Alla handledare tycker om att handleda, både sköterskorna och läkarna. Det är otroligt dedikerade handledare som tycker att det är väldigt roligt att lära ut, de gillar det här arbetssättet. Det är handledare som inte ser det som att de blir störda när det kommer en läkarassistent eller utbildningsläkare för att bolla eller fråga, säger Miska Hibner.

Ytterligare en viktig faktor är bra ledarskap.

– Det  handlar om att motivera personalen och förklara i början. När man börjar med någonting nytt då är det lite tvivel. Metoden i sig är jättebra, men det gäller att också ha tålamod, acceptans och förståelse, avslutar Miska Hibner.