Minoritetsveckan i Gävleborg 2024 – en vecka för inkludering och kulturarv

Sverige, med sin mångåriga tradition av kulturell och språklig mångfald, ser fram emot årets upplaga av Minoritetsveckan i Gävleborg, som hålls den 30 september–6 oktober 2024. Under veckan kommer fokus att ligga på rättigheterna och kulturen hos landets fem nationella minoriteter: sverigefinnar, judar, romer, tornedalingar och samer.

Minoritetsveckan anordnas för fjärde året i rad, med syftet att uppmärksamma minoriteternas historia, deras nuvarande situation och framtida utmaningar. Årets vecka är fylld med föreställningar, föreläsningar och utställningar, där allmänheten bjuds in att reflektera kring och fira Sveriges kulturella och språkliga rikedom.

– Våra fem nationella minoriteter utgör en central del av det svenska samhället. Genom att främja deras historia, språk och kultur stärker vi den sociala hållbarheten och skapar en inkluderande framtid för alla, säger Alexander Hägg (M), hållbarhetsnämndens ordförande Region Gävleborg.

En vecka för alla

Minoritetsveckan 2024 bjuder på en bred och engagerande mix av kulturella upplevelser, aktiviteter och evenemang. Arrangemanget sker i samarbete mellan länets kommuner, Region Gävleborg, Länsstyrelsen Gävleborg och civila organisationer. Alla, oavsett bakgrund, är välkomna att delta och lära sig mer om Sveriges nationella minoriteter och deras betydelse i vårt samhälle.

Bland programpunkterna finns bland annat:

• Föreställningen ”Tschandala/Tattaren”, med Lindy Larsson och orkestern Bon Bon Band.
  • Karaokekväll med Finska föreningen.
  • Scenberättelse av Mikael Öberg och Markus Luukkonen, som ger liv åt det finska nationaleposet Kalevala.
  • Filmvisning av ”Elina – som om jag inte fanns”, om nioåriga Elina från1950-talets Tornedalen.
  • Teaterföreställningen ”Är det hett här?” framförd av skådespelaren Anna Hultin från Svenska teatern i Helsingfors.
  • Utställning om Rosa Taikons liv och arbete.
  • Dansworkshop i finsk mazurka med Ville och Tommie.

Fullständigt program och information om Minoritetsveckan hittar du på Minoritetsveckan i Gävleborg.