Ny strategi för digital omställning sätter invånarnas behov i fokus

Digitalisering är avgörande för att möta framtidens utmaningar och vara en hållbar organisation i ständig utveckling, en attraktiv arbetsgivare och en förtroendeingivande samhällsaktör.

Den nya strategin ska ge Region Gävleborgs verksamheter en tydlig riktning, stöd vid prioritering av insatser och vägledning för att lyckas med omställningen och dra nytta av digitaliseringens möjligheter.

– Den digitala omställningen är inte bara en teknisk förändring utan en strategisk satsning, som i slutänden är till för att alla som kommer i kontakt med oss ska få sina behov tillgodosedda på ett effektivt sätt, säger Göran Angergård, regiondirektör.

Driva digitaliseringen framåt

Det handlar om att utmana traditionella arbetssätt, att fokusera på syfte och behov samt att involvera både invånare och medarbetare för att driva digitaliseringen framåt.

– Genom att använda digitala resurser kan vi göra det enklare för både invånarna och oss själva. Vi strävar efter att erbjuda tjänster som möter invånarnas behov, ta bort arbetskrävande moment, säger Markus Bylund, IT-direktör.

Dialog och samarbete

Mella Stegs och Ida Strandell har varit uppdragsledare för att ta fram strategin. Det har skett i nära samarbete med verksamheterna, där intresset och engagemanget varit stort.

– För att ta vara på all kompetens och erfarenhet som finns inom Region Gävleborg har vi genom hela strategiarbetet använt dialog som främsta verktyg. Genom att involvera många olika verksamheter och funktioner har vi fått in många värdefulla inspel. Det har hjälpt oss att forma en strategi som på riktigt möter våra behov och utmaningar, säger Mella Stegs, verksamhetsutvecklare.

Strategi och handlingsplan har beslutats av regiondirektören i samråd med koncernledningen och gäller till utgången av 2027. Handlingsplanen kommer att revideras årligen för att vara relevant och aktuell.

Strategi för digital omstallning i Region Gävleborg 2024-2027 (pdf)