Ny visuell identitet – tydligare och mer tillgänglig
Region Gävleborg har uppdaterat de grafiska riktlinjerna i sin visuella identitet. Syftet är att skapa en mer tillgänglig och enhetlig kommunikation och att stärka varumärket. Den tidigare identiteten var från 2015, och den nya versionen möter dagens behov bättre.
– Den nya identiteten bygger vidare på det vi redan har, med justeringar som gör det enklare att kommunicera enhetligt för hela organisationen och med en tydlig avsändare. En stor del av utvecklingsarbetet har fokuserat på att ytterligare förbättra tillgängligheten i våra kanaler, för att säkerställa att alla vi finns till för och kommunicerar med ska kunna ta del av våra budskap och vår kommunikation, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör.
En grundläggande byggsten i en visuell identitet är logotypen. För Region Gävleborg är logotypen fortsatt densamma utan några ändringar, men den svarta och vita versionen kommer nu att vara förstahandsval.
– Den blå-gröna logotypen kommer finnas kvar men framöver användas mer sparsamt. Med den svarta eller vita logotypen säkerställer vi läsbarheten på fler ytor, säger Tina Gustafsson, grafisk kommunikatör och en av dem som arbetat med att ta fram den nya visuella identiteten.
En av de större nyheterna är att fler och nya färger introduceras i en helt ny färgpalett. De nya färgerna har tydligare kontraster för ökad tillgänglighet och är inspirerade av Region Gävleborgs verksamheter samt naturen i Gävleborgs län.
Under slutet av året och genom 2025 uppdateras succesivt digitala plattformar, digitala tjänster samt informations- och kommunikationsmaterial som invånare, patienter och andra intressenter möter.