Under övningen deltog alla blåljusverksamheter i länet.

Övning i pågående dödligt våld på Kilbergsskolan i Bollnäs

Det blev en kall men solig höstdag när länets första övning i pågående dödligt våld (PDV) genomfördes vid den stängda Kilbergsskolan i Bollnäs. Polis, räddningstjänst, ambulans och Länsstyrelsen deltog i övningen. Även gymnasieelever var med för att göra övningen mer verklighetstrogen.

Övningen i pågående dödligt våld som genomfördes den tredje oktober var en del av ett långsiktigt arbete för att förbättra samarbetet mellan blåljusmyndigheter vid allvarliga händelser. Ambulansverksamheten inom Region Gävleborg deltog och talesperson David Abrahamsson kommenterade övningen:

– Överlag gick det bra. Vi har saker vi gör bra, men också områden vi kan förbättra. Det är viktigt att vi övar tillsammans för att stärka samarbetet och ha samma mål när vi löser en sådan här situation.

Allmänheten hade informerats i förväg om att det under övningen kunde höras smällar och synas utryckningsfordon i området. Även gång- och cykelvägar i skolans närhet var avspärrade för att säkerställa säkerheten.

Lärdom från tidigare våldshändelser

Erfarenheter från tidigare händelser, som skolattacken i Trollhättan 2015 och attentatet på Drottninggatan i Stockholm 2017, har lett till att det tagits fram planer för hur myndigheterna ska agera vid pågående dödligt våld. Övningen i Bollnäs var ett steg i att testa dessa planer i praktiken.

Syftet med övningen var att gå från teori till handling och se hur de framtagna rutinerna fungerar.

– Det viktigaste jag tar med mig är hur viktigt samarbetet och kommunikationen mellan alla aktörer är. Det finns alltid saker vi kan bli bättre på, och varje övning hjälper oss att bli mer förberedda på verkliga situationer, säger David Abrahamsson.

Gymnasieelever deltog för att göra övningen verklighetstrogen.