Region Gävleborg har halverat inhyrningen av sjuksköterskor

Antalet allmänna hyrsjuksköterskor i Region Gävleborgs verksamheter har halverats jämfört med sista kvartalet 2023. Samtidigt har 45 personer hittills i år valt att ta fast anställning istället för att arbeta som inhyrda.

– För oss har det varit viktigt att minska andelen hyrpersonal för att sänka kostnader men också för att säkerställa en stabil bemanning i vården. Att många nu väljer att ta fast anställning är ett kvitto på att vi lyckats med att satsa på våra egna medarbetare och deras arbetsmiljö. Det är en mycket positiv utveckling, säger Lena Emanuelsson (SD), ordförande personalutskottet.

– Det är såhär vi vill jobba! Med egna kompetenta och engagerade medarbetare fortsätter vi erbjuda en stabil, trygg och säker vård till våra patienter samtidigt som vi lägger våra pengar på att utveckla våra egna verksamheter och medarbetare, säger Susanna Björklund, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör.

Målet är att kostnaderna för hyrkonsulter ska vara högst två procent av de totala personalkostnaderna i slutet av 2025. Efter andra kvartalet i år låg andelen på 9,1 procent, att jämföra med 13,8 procent i slutet av 2023.

I en tidigare version av kommunikationen stod det att minskningen av antalet timmar var 53 procent. Det stämmer inte. Minskningen är 47 procent, men antalet inhyrda timmar för allmänsjuksköterskor i andra kvartalet utgjorde 53 procent av det antalet timmar som hyrdes in i slutet av förra året.

Fler väljer anställning

Sedan årsskiftet har 45 personer som tidigare var hyrpersonal valt att ta fast anställning hos Region Gävleborg. Det innebär att den totala personalkostnaden har minskat men det finns mycket kvar att göra. Under 2023 kostade hyrpersonal drygt 650 miljoner kronor, och efter augusti i år har den kostnaden minskat med 130 miljoner kronor.

– Att vara beroende av hyrpersonal är inte hållbart i längden. Våra medarbetare och chefer gör en enorm insats för att minska inhyrningen, och det är också det som nu ger resultat, säger Susanna Björklund.

Mer fast personal gynnar patienterna

Arbetet för att nå målet hyroberoende fortsätter och en av de åtgärder som nu görs är att rekrytera sjuksköterskor till en egen bemanningspool.

– Vi behöver tänka nytt och anpassa våra arbetssätt för att fortsätta ge en trygg och säker vård till våra patienter. Den här anställningsformen ger sjuksköterskor möjlighet att arbeta inom flera olika verksamheter och är en mer flexibel arbetsform, säger Susanna Björklund.