Tre veckor med nytt journalsystem – utmaningar och framgångar
Nu har vi varit igång med vårt nya vårdinformationsstöd, Cosmic, i tre veckor. Det är en stor förändring som syftar till att skapa en mer sammanhållen vård. De första veckorna har präglats av både utmaningar och framgångar, och arbetet med att justera och förbättra fortsätter.

Cosmic är i drift och fungerar utan några större störningar, men förändringen är omfattande och kräver anpassning på många nivåer.
– Systemet fungerar och har inga driftstörningar i dagsläget. Men det är en stor omställning, och allt är ännu inte på plats. Vi arbetar med att justera våra arbetssätt och optimera konfigurationen, säger Lena Grudén, programansvarig för Cosmic.
Under det första dygnet hade systemet en tröghet som gjorde det svårt att jobba i. Problemet kunde dock åtgärdas genom att rätta felet och utöka kapaciteten i både servrar och databaser.
Martin Andersson, hälso- och sjukvårdsdirektör lyfter vilka utmaningar det är för medarbetarna att jobba i ett helt nytt system men också att de har skött det på ett bra sätt.
– Jag vill tacka alla för allt jobb de lagt ner inför och under starten av införandet. Det finns en styrka i att alla samlar ihop sig och jobbar tillsammans. Att införa ett nytt journalsystem är en omfattande förändring och alla medarbetare gör en fantastisk insats, säger han.
Fokus på förbättringsåtgärder
Det finns fortfarande saker som behöver åtgärdas i Cosmic, framför allt inom primärvården. En del av svårigheter beror på att systemet vi har är olikt det tidigare, men också att konfigurationen av vissa komponenter behöver skruvas på.
– Vi har tillsatt ett fokusområde och resursplanerar nu för ett flertal aktiviteter. Vi gör bland annat en verksamhetsanalys för att se vilka behov man har i verksamheterna. Vi lägger fokus på det här och vill se resultat inom de närmsta veckorna, säger Lena Grudén och fortsätter:
– Nu gör vi det här tillsammans. Vi hjälps åt och så kommer det här bli bra även framåt.
Patientfördelar på sikt
Den största vinsten med det nya systemet är möjligheten att skapa en sammanhållen patientresa genom hela vårdkedjan, från primärvården till specialistvården.
– Vi har haft tio olika system tidigare. När vi nu samlar allt i ett system blir det enklare på sikt att följa patientens resa, minska antalet remisser och ge en mer personcentrerad vård, säger Martin Andersson.
Införandet av det nya journalsystemet är bara början på en större förändringsresa. Fokus framåt är att fortsätta stödja personalen, optimera konfigurationen och anpassa arbetssätten.
– Vi behöver ge oss själva tid. Just nu tar saker längre tid och känns krångligare, men med erfarenhet kommer det att bli bättre. Vi är bara i början på en förändringsresa, det gäller att hålla i och hålla ut. Det är viktigt att inte sänka garden nu, det här kommer ta lång tid innan vi landar i den här förändringen som det är att byta journalsystem, säger Martin Andersson.