Anställningsstopp för administrativa tjänster inom hälso- och sjukvården

För att nå en långsiktigt hållbar ekonomi inför Region Gävleborg anställningsstopp för administrativa tjänster inom hälso- och sjukvården från och med 1 augusti. Stoppet gäller tillsvidare och syftar till att dämpa kostnadsutvecklingen i en ansträngd ekonomisk situation. Anställningsstoppet gäller inte kliniskt anställd personal.

– Det är bra att åtgärder sätts in som ett steg mot en hållbar ekonomi och framtidens hälso- och sjukvård, säger Jennie Forsblom (KD), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Vi tar ansvar i ett ansträngt ekonomiskt läge samtidigt som vi prioriterar att inte dra ner på klinisk personal. Det är en prioritering som är lika viktig som nödvändig, säger Lena Emanuelsson (SD), ordförande i personalutskottet.

Anställningsstoppet är inte generellt över hela regionen och gäller inte kliniskt anställd personal som exempelvis läkare, sjuksköterskor och undersköterskor.

– Vi står inför fortsatt utmanande tider, och det är därför avgörande att vi fortsätter att samla våra krafter och ta ansvar för att vända den negativa ekonomiska trenden. Detta är en nödvändig åtgärd för att hålla oss inom våra ekonomiska ramar, säger Martin Andersson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Gävleborg.

Exempel på besparingar

Region Gävleborg har sedan tidigare en handlingsplan för att nå en hållbar ekonomi. Fler åtgärder behövs dock för att reducera kostnadsutveckling på både kort och lång sikt.

Flera besparingsåtgärder är i gång sedan 2023. Andra presenteras och genomförs under 2024 och 2025.

Arbetet med att minska hyrberoendet pågår löpande. Inhyrning av all hyrpersonal, det vill säga alla yrkeskategorier, ska begränsas till 2 procent av personalkostnaden senast den 31 december 2025.

Tidigare beslut om sparåtgärder enligt följande fördelning:

• 100 miljoner kronor i hälso- och sjukvårdsförvaltningen
  • 40 miljoner kronor i regionstyrelseförvaltningen
  • Drygt 50 miljoner kronor i trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen

Kontakt

Martin Andersson, hälso- och sjukvårdsdirektör, 026-15 58 28, martin.k.andersson@regiongavleborg.se
eller press@regiongavleborg.se, 070-394 20 40.