Förändringar i busstrafiken i Gävle centrum

Från 17 juni kommer busstrafiken i Gävle centrum att genomgå betydande förändringar på grund av ombyggnationer längs stenmurskajen. Det innebär nya linjesträckningar och hållplatser för flera busslinjer.

– Vi ber resenärerna om tålamod under denna omställningstid då arbetet syftar till att förbättra trafiken på lång sikt. Det är också viktigt att man tar reda på var bussen går ifrån eftersom många linjer byter hållplatsläge, säger Johnny Olofsson, enhetschef för trafikutveckling på X-trafik.

Nya Linjesträckningar

Linjer 1 och 95: Kommer inte längre köra via Norra Strandgatan. Ny körväg via Nygatan och Centralplan.

Ändrade hållplatslägen och nya hållplatser

• Ändrade hållplatslägen för flera busslinjer vid Rådhuset
  • Nya hållplatser Gävle Rådhuset L och Gävle Rådhuset S på Nygatan.
  • Nya hållplatser Gävle Central A och Gävle Central B vid Centralplan.

För mer information: Den 17 juni förändras busstrafiken i Gävle centrum - X-trafik (xtrafik.se)
Läs mer om arbetet:   Kajen mellan Kungsbron och Rådmansbron renoveras – Gävle kommun (gavle.se)

Johnny Olofsson
enhetschef trafikutveckling