Kampanj för att få fler att testa sig för gonorré efter ökande siffror

Efter en nedåtgående trend i ett par år, ökade förra året antal smittade med gonorré i länet. Ökningen är störst bland personer 20-29 år. Därför lanserar nu Region Gävleborg en informationskampanj för att minska smittspridningen av gonorré och för att öka medvetenheten om vikten av att testa sig efter oskyddat sex. Målet är att få fler att beställa självtest och att testa sig.

─ Gonorréfallen ökar särskilt under sommaren och förhoppningsvis kan kampanjen medföra att fler testar sig, men även att fler skyddar sig vid oskyddat sex, säger Sara Bylund, HIV/STI-samordnare (sexuellt överförda infektioner) i Region Gävleborg.

─ Kondom ger ett säkert skydd förutsatt att den är hel och används under hela samlaget. Slipp oron, beställ ett diskret provtagningskit för klamydia och gonorré på nätet redan idag – helt gratis, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare i Region Gävleborg.

Så gör du självtestet

1. Beställ test

Gå till klamydia.se, välj Gävleborg, klicka på ”beställ test” och logga in. Inom några dagar kommer testet hem till dig i ett kuvert utan avsändare. Beställningen är personlig. Du kan inte beställa ett test åt någon annan.

2. Gör testet

Gör testet hemma med hjälp av instruktionerna som följer med i brevet. Det behöver ha gått en vecka sedan du utsattes för smittorisken.

3. Skicka in

Lägg i testet i det vadderade svarskuvertet och posta det. Portot är redan betalt.

4. Få ditt provsvar

När provet är analyserat skickas en notis via mail/sms (om du angivit kontaktuppgifter). Du kommer åt ditt provsvar genom att logga in med BankID/personlig kod. Är du positiv får du information om behandling.

Du blir kontaktad vid positivt svar

Får du ett positivt provsvar för gonorré sker behandlingen vid könsmottagningen, eftersom det finns gonorrébakterier som är antibiotikaresistenta. Mottagningen kommer att kontakta dig om du är positiv. För att se vilken behandling som är bäst för just dig kan ytterligare prov behöva tas. Tänk på att vården oftast ringer från ”hemligt nummer”.

Kontakt

Sara Bylund, HIV/STI-samordnare (sexuellt överförda infektioner), Region Gävleborg, 026-15 51 50, sara.i.bylund@regiongavleborg.se

Shah Jalal, smittskyddsläkare, Region Gävleborg, 026-15 53 09, shah.jalal@regiongavleborg.se