Ombyggnaden av akuten i Hudiksvall är klar

Akutmottagningen i Hudiksvall har öppnat i ombyggda lokaler. De första patienterna välkomnades den 20 maj, efter en ombyggnation som påbörjades 2022.

– Det är glädjande att denna stora ombyggnation av akuten nu står klar i vårt byggande för framtiden. Det har varit ett par tuffa år med pandemi och nu en utmanande ekonomi, detta är en ljusglimt som ger hopp om en ljusare framtid, säger Patrik Stenvard (M) ordförande i regionstyrelsen.

– Trygg, säker och mer effektiv vård är några av våra viktigaste prioriteringar i hälso- och sjukvården. För både patienter och medarbetare ger ombyggnationen av akuten Hudiksvall ökad trygghet vilket är enormt positivt och på tiden, säger Jennie Forsblom (KD), ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden.

Byggt för trygghet och säkrare vård

Den omfattande ombyggnationen, som är en del av Framtidsbygget i Hudiksvall, har genomförts samtidigt som akutmottagningen har varit i full drift.

De nya lokalerna erbjuder större och fräschare lokaler för en trygg, säker och mer effektiv vård.

I mitten av juni öppnar också det nya ambulansgaraget i direkt anslutning till den nya akuten. Under hösten tas den provisoriska ambulansinfarten utanför akutingången bort och området utanför akuten städas upp.

Patrik Stenvard (M), ordförande i regionstyrelsen, 070–307 44 62
Jennie Forsblom (KD), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, 070–191 21 11

Foto: Region Gävleborg

Bilderna visar en av åtta övervakningsplatser i direkt anslutning till sjuksköterskeexpeditionen, ambulansintaget som leder direkt in till akutmottagningen och undersköterskan Helena Zetterlund i ett av akutrummen.

Pressbilder för nedladdning (i mappen Framtidsbygget)

Läs mer här: Ombyggnaden av akuten i Hudiksvall är klar. ”Vi har bättre översikt över våra patienter” - Region Gävleborg (regiongavleborg.se)