Projekt får EU-medel för att utveckla länet

Den 14 juni beslutade Strukturfondspartnerskapet att ytterligare fem projekt i Gävleborg kommer få ta del av medel ur EU:s struktur- och investeringsfonder. Projekten riktar sig till att utveckla länet på ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart sätt. Ett av projekten är den länsomfattande satsningen IDIS –Inkludering och Delaktighet i Samverkan.

– Dagens beslut betyder att fler viktiga projekt kan starta i länet. De hjälper små och medelstora företag att bli mer miljövänliga och stärker arbetet med lokalproducerad mat. Vidare kommer insatser att stärka kompetensutvecklingen och arbetslösas möjligheter att komma närmare arbetslivet, säger Patrik Stenvard, regionstyrelsens ordförande och vice ordförande i strukturfondspartnerskapet.

Ett av projekten är den länsomfattande satsningen IDIS – Inkludering och Delaktighet i Samverkan. Genom beslutet kommer projektet att få ta del av 27 982 698 kr från socialfonden (ESF+). Region Gävleborg driver satsningen som involverar samtliga av länets kommuner. Målgruppen är personer med försörjningsstöd som genom projektet ska få stöd att förflytta sig närmare arbetsmarknaden, utifrån sina unika förutsättningar.

Ett nytt tillvägagångssätt som kommer att prövas är att ha en länsgemensam processledare från hälso- och sjukvården med i projektet. Processledaren ska bidra framförallt genom kunskapshöjning, lotsning av ärenden genom hälso- och sjukvårdsystemet samt utveckling av processer och arbetssätt inom vilka kommunerna och hälso- och sjukvården har viktiga roller. Kommunerna och hälso- och sjukvården samverkar i projektet.

– Denna projektsatsning bidrar till att individer som inte klarar sin egen försörjning kan komma närmare arbetsmarknaden. Genom samverkan med olika professioner kan personerna få ett mer exakt stöd. Det är extra roligt att vi här får ihop två av våra viktiga uppdrag, hälso- och sjukvård och regional utveckling, säger Patrik Stenvard.

Se alla projekt som tilldelas medel: Beslut om EU-medel för att utveckla länet

Kontakt

Patrik Stenvard (M), ordförande regionstyrelsen, patrik.stenvard@regiongavleborg.se, 070-307 44 62
Magdalena Berglin, strateg, magdalena.berglin@regiongavleborg.se, 070-345 09 71