Snabbare väg in i vården med teambaserat arbetssätt

Under 2023 och 2024 har ett försök med multiprofessionella vårdteam genomförts på Valbo Din Hälsocentral. Det nya arbetssättet har gett mätbart goda resultat för både patienter och medarbetare och visar också på verksamhetsmässiga vinster.

Sedan hösten 2023 arbetar Valbo Din hälsocentral med multiprofessionella team, ett arbetssätt som framför allt ger patienten snabbare väg in i vården. Det har också lett till att andelen hyrpersonal har minskat och bidragit till bättre arbetsmiljö för medarbetarna.

– Som vi ser det är det bara positiva effekter med det här arbetssättet, säger Claes Sundvik, vårdenhetschef på Valbo Din hälsocentral.

Initiativet till arbetssättet togs av medarbetarna själva, efter att de konstaterat att alltför mycket tid gick åt till att leta läkare för att få en lösning på patientärenden.

Två team med bred kunskap

Det multiprofessionella teamarbetet i Valbo innebär att två team träffas två gånger i veckan och går igenom nio patientfall under en timme i taget.

Ett team består av läkare, fysioterapeut, distriktssköterska och medicinsk sekreterare, ibland också medarbetare i psykosociala temaet eller rehabkoordinator.

– Vi försöker se från alla olika professioner för att göra en bedömning av vad som är bäst för patienten, säger Claes Sundvik.

Det första teamet började arbeta hösten 2023, det andra vintern 2024.

Exempel på goda effekter av det teambaserade arbetssättet i Valbo:

• Patienten får i högre grad en helhetsbedömning.
  • Vägen till diagnos och behandling är snabbare. Det går ofta att avsluta vid ett besök och på det sättet spara återbesök och resor för patienten.
  • 75–80 procent av de ärenden som tas upp i teamen idag går till annan lösning än bokning och nybesök.
  • Två hyrläkare har minskats till en, vilket medarbetarna i hög grad tillskriver teamet.
  • Den fasta personalen vittnar om bättre arbetsmiljö, bland annat i en medarbetarundersökning, och upplever att de tar hand om patientens problem på ett bättre sätt.

Kontakt

Claes Sundvik, vårdenhetschef på Valbo Din hälsocentral, claes.sundvik@regiongavleborg.se, 026-15 52 78.