Två år för att bli oberoende av hyrpersonal

På två år har den medicinska akutvårdsenheten MAVA på Gävle sjukhus gått från att vara helt beroende av hyrpersonal till att vara oberoende. Antalet fast anställda sjuksköterskor har ökat från 2,75 till 22 under samma period.

– Det är en häftig känsla. Att gå från det till oberoende av hyrpersonal på två år är stort, säger Matilda Holmén, vårdenhetschef på MAVA.

En viktig del i framgången är arbetet som gjorts att få hyrsjuksköterskorna att känna gemenskap med arbetsgruppen och att vara lyhörd på individernas behov.

– Alla här är lika delaktiga i att rekrytera och gruppen har gjort ett jättejobb. Om det inte är en bra arbetsgrupp så vill man inte bli fastanställd. Även högre chefer har varit uppmuntrande och vi har känt ett stöd, säger vårdenhetschef Matilda Holmén.

Josefine Jonsson är en av hyrsjuksköterskorna som nu blivit fast anställd på MAVA. Det som lockade henne var främst tryggheten, engagemanget och kollegorna.

– Jag kan också styra över schemat själv på ett annat sätt än tidigare och har en annan del i gruppen och verksamheten. Nu är jag med och påverkar arbetet och känner ett annat engagemang. Som hyr var det mer att man bara gick och gjorde sitt jobb, säger Josefin Jonsson.

Det är en mycket positiv utveckling, säger Lena Emanuelsson (SD), ordförande personalutskottet:

– Genom att minska andelen hyrpersonal säkerställer vi en långsiktigt god arbetsmiljö och en stabil bemanning i vården. Att akutvårdsenheten MAVA lyckats med denna omställning visar att satsningar på våra egna medarbetare ger resultat.

Kontakt

Josefine Jonsson, sjuksköterska, 073-082 01 51, josefine.jonsson@regiongavleborg.se
Matilda Holmén, vårdenhetschef, 072-228 80 77 matilda.holmén@regiongavleborg.se
eller press@regiongavleborg.se