Patientnämndförvaltning

Om du har varit med om något inom hälso- och sjukvården eller tandvården som du inte är nöjd med kan du vända dig till patientnämnden. Vi finns för att lyssna, ge råd och hjälpa dig vidare.

Vad gör patientnämnden?

Patientnämnden hanterar synpunkter och ärenden inom hälso- och sjukvården för både Region Gävleborg och länets kommuner. Du kan alltid ringa och rådgöra med oss, och om du vill kan du vara anonym.

All service är kostnadsfri, och du bestämmer själv om och hur du vill gå vidare med dina synpunkter. Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som har tystnadsplikt och följer sekretessreglerna inom vården

Dina synpunkter gör skillnad

Många som kontaktar patientnämnden vill att deras erfarenheter ska bidra till förbättringar i vården. Vi samlar in synpunkter från patienter och närstående och förmedlar dem vidare för att vården ska kunna utvecklas.

Vi strävar efter att på ett snabbt och konstruktivt sätt lösa problem som patienter eller anhöriga upplever i kontakten med vården. Vissa ärenden kan lösas genom ett par telefonsamtal, medan andra kräver mer tid.

Opartisk och fristående från vården

Patientnämnden är en del av Region Gävleborg, men vi är fristående från de vårdgivare som möter patienter. Vi gör inga medicinska bedömningar och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Vårt uppdrag är att lyssna, förklara och reda ut missförstånd så att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre.

Hur kan patientnämnden hjälpa dig?

Vi finns här för att:

  • Stödja och vägleda patienter och närstående vid problem i vården
  • Bidra till lösningar på svårigheter i vårdkontakten
  • Utse stödpersoner till patienter som vårdas enligt lagarna om psykiatrisk tvångsvård och smittskydd

Så gör du en anmälan

Du kan lämna dina synpunkter skriftligt via formuläret Anmälan om problem i vården. Du kan även skriva på ett vanligt papper eller i ett Word-dokument, men använd gärna formulärets rubriker för att underlätta handläggningen.

Anmälan om problem i vården
Anmälan om problem i vården (engelska) (pdf)

Patientnämndens förvaltning

Förvaltningen består av en grupp tjänstemän som är neutrala och erbjuder råd och vägledning. De handlägger alla ärenden och stöttar patientnämnden i dess arbete.

Hur hanteras dina uppgifter?

För att kunna följa upp och rapportera om vanliga problem i vården registreras dina uppgifter i en databas. Dina uppgifter är sekretesskyddade, och du har rätt att ta del av dem enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Protokoll och ledamöter

Vill du veta mer om patientnämndens arbete? Här kan du läsa protokoll och se vilka som ingår i nämnden.

Protokoll och ledamöter i Patientnämnden