Hur får vi fler människor att använda nybyggda cykelvägar, pendlarparkeringar och busshållplatser? Kan vi med hjälp av nudging och spelifiering göra det lättare och roligare att göra rätt?
Projektet syftade till att ta fram en nyskapande processinriktad metod för att öka nyttjandegraden av åtgärder inom transportinfrastrukturen genom en ökad samordning av den offentliga sektorns insatser där även näringslivets parter involverades. Projektet var unikt i Sverige genom ansatsen att skapa en heltäckande process med samordning av Mobility Management (MM) insatser; från planering, till byggnation och slutligen kampanjer för ett ökat resande. Metoden har implementeras i arbetet med transportinfrastruktur på olika sätt och kommer fortsätta resultera i lägre klimatpåverkan och energiåtgång inom transportsektorn. Projektet har använt sig av nudging och gamification för att påverka människor att ändra sitt beteende.
De nybyggda objekten som varit föremål för insatser var cykelvägen Söderhamn-Söderala samt busshållplatser och pendlarparkeringar i Mohed, Glössbo och Freluga. Arbetet med att öka nyttjandet av cykelvägen bestod av beteendeanalys, nudgar och mätning. Den huvudsakliga nudgen var att göra cyklingen mer attraktiv och säker, och då målades ett 30 meter långt konstverk i en osäker passage. Mätningar visade att antalet cyklister ökade med 30 % jämfört med samma period året innan.
Insatserna som gjordes med koppling till busshållplatser och pendlarparkeringar handlade främst om att ta fram ett antal nudgar som kunde implementeras i framtida satsningar. Ett koncept som vidareutvecklades var ”Nudga hemma” som innebar att påverka beslutet i hemmet gällande val av färdmedel.
Arbetet med att främja ett hållbart resande kommer att fortsätta även efter projektets slut och finns med i den nya överenskommelsen mellan Region Gävleborg och Trafikverket Region Mitt.