Nationell plan

I Sverige planerar vi hur vägar, järnvägar och annan transportinfrastruktur ska fungera utifrån mål som bestäms av riksdagen. Dessa mål syftar till att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem för både människor och företag i hela landet.

Nationell plan för transportsystemet

Den nationella planen för transportinfrastruktur tas fram av Trafikverket och beskriver hur statens vägar och andra transportmedel ska skötas och förbättras. Planen omfattar:

  • Underhåll av vägar och miljöinsatser.
  • Investeringar och förbättringar av järnvägar och större vägar.
  • Investeringar i sjöfart, som farleder och slussar.
  • Statligt stöd till regionala planer.

Utvecklingen av den svenska infrastrukturen beslutas i 12-åriga planer som revideras vart fjärde år.

Regeringen beslutade våren 2022 om en nationell plan för perioden 2022-2033. De vägar i Gävleborg som omfattas i nationella planen är E4, E16, E45 och väg 56. Dessutom ingår även järnvägen samt drift och underhåll för både väg och järnväg i planen. 

Läs mer om Trafikverkets arbete i Gävleborg på Trafikverkets webbsida.

Processen för infrastrukturplanering 2026-2037

I januari 2024 började arbetet med att planera transportinfrastrukturen för åren 2026-2037. Regeringen gav då Trafikverket i uppdrag att skapa en långsiktig plan för investeringar, ett så kallat inriktningsunderlag, vilket är grunden i regeringens infrastrukturproposition som riksdagen beslutar om hösten 2024.

Inriktningsunderlaget beskriver möjliga långsiktiga inriktningar för transportsystemets utveckling med övergripande beskrivningar av åtgärder och deras konsekvenser för infrastrukturen och måluppfyllelse. Trafikverket lämnade underlaget till regeringen den 15 januari och samtidigt fick även regionerna det för möjlighet att lämna sina synpunkter.

Huvudsyftet med inriktningsunderlaget är att ge regeringen ett underlag till en kommande infrastrukturproposition som riksdagen beslutar om hösten 2024. Propositionen innehåller ekonomiska ramar för den kommande nationella planen och länsplanerna. Efter att riksdagen beslutat om propositionen får Trafikverket ett regeringsuppdrag att ta fram en ny nationell plan. Detta väntas ske runt årsskiftet 2024-2025.

Läs mer om de olika stegen i processen (trafikverket.se)

Region Gävleborgs yttrande

Region Gävleborg hade inriktningsunderlaget under perioden 15 januari–15 april och lämnade då sina synpunkter genom ett remissyttrande.

Bland det som lyfts i Region Gävleborgs yttranden finns:

  • Genomförande av dubbelspår på hela Ostkustbanan Gävle–Sundsvall, särskilt fokus på Gävle Kringlan.
  • Framkomlighet på E4 genom Gävleborg, särskilt fokus på sträckan Kongberget–Gnarp.
  • Genomförande av åtgärderna för Norra Stambanan, sträckan Ockelbo–Kilafors–Storvik.
  • Fyrfältsväg på E4 sträckan Gävle–Söderhamn.

Länkar 

Region Gävleborgs remissyttrandet över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026-2037 (pdf)