Logotyp för Stora Turismpriset 2024, från Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism

Stora turismpriset 2024

För 31:e gången i rad delas stora turismpriset ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen.

21 kandidater nomineras från respektive län. I Gävleborgs län genomförs nomineringsprocessen av turismansvariga i länets tio kommuner, som gemensamt med representanter från Region Gävleborg utser en kandidat utifrån följande nationella kriterier: 

  • Huvudkriterium: Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen. 
  • Hållbarhetskriterium: Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet.
  • Kunskapskriterium: Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen och dess roll i samhället.

Prisutdelningen sker den 3 december på Münchenbryggeriet i Stockholm under konferensen ”Besöksnäring på agendan”, ett samarrangemang av Sveriges kommuner och regioner – SKR, Tillväxtverket och Regionala nätverket för besöksnäring och turism. Vinnaren får ta emot ett pris på 100 000 kronor. Därutöver tilldelas varje läns nominerade kandidater en prissumma på 10 000 kronor. Prisutdelare är Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, vars syfte är att främja utveckling av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman.

2023 utsågs Aurora Safaris till vinnaren av Stora turismpriset 2023. Vildriket i Järvsö, tidigare Järvzoo, var Gävleborgs läns nominerade kandidat det året.

Två män i helfigur klädda i 1700-talskläder står på stenig mark framför en träbyggnad i solsken.
Historier från Hälsingland är årets kandidat till Stora Turismpriset 2024.

Gävleborgs kandidat till Stora Turismpriset 2024

Region Gävleborg har med länets kommuner gemensamt valt att nominera Historier från Hälsingland som årets kandidat till Stora Turismpriset 2024.  

– Historier från Hälsingland har lyckats fånga och sprida Gävleborgs läns kulturarv på ett sätt som är både innovativt och tillgängligt. Genom att använda podcastformatet öppnas dörrarna till våra historier som ger en bredare publik intresse att besöka och lära sig mer om vårt län, säger Johan Tunhult, strateg inom regional utveckling.

En person i helfigur sitter på sten framför en blå sjö. Sommar.
Johan Tunhult, strateg inom regional utveckling

Verksamheten har specialiserat sig på att blanda historiska fakta med lokala berättelser, legender och folktro som en del av länets kultur. Med historiska vandringar, berättarkvällar och podcasts engageras lyssnarna i levande berättelser som förstärker intresset för länets historiska roll och kulturarv.

Motiveringen till nomineringen lyder:

Historier från Hälsingland har med sitt innovativa och nytänkande sätt att sprida intresset för Gävleborgs läns rika kulturarv utmärkt sig som en nyskapare inom besöksnäringen. Genom att använda digitala podcasts som medium har företaget inte bara öppnat upp nya möjligheter att nå ut till en bredare publik, utan också visat hur traditionella berättelser och kulturarv kan göras relevanta och engagerande för en modern publik. Podcastformatet möjliggör för människor att ta del av länets kulturtradition oavsett geografisk plats. Att på det här sättet skapa tillgänglighet till historiska platser kan vara av stor betydelse för framtidens besöksnäring. Historier från Hälsingland har med sitt grepp att sprida kunskap också lyckats sprida och utveckla historiska kunskaper på ett sätt som både är spännande och pedagogiskt  

Tre personer i helfigur tittar in i en gruvgång

Läs mer om Stora turismpriset - Tillväxtverket