Hållbar utveckling för Gävleborgs livsmedelsförsörjning – trots katastrofåret 2023

Böle Grönsaker i Ockelbo är en av alla odlare i Gävleborgs län, som under 2023 kämpade mot stora väderutmaningar för att hålla verksamheten igång.

Den KRAV-certifierade gården drivs av Ram Sen Thakuri, som har en utomhusproduktion på 20 000 kvadrat meter mark fördelat på ett hundratal olika grönsaker. Det gör dem till en av länets största grönsaksodlare.

– Efter ett tungt år behövde jag verkligen stöttning för att orka satsa igen på att behålla verksamheten och att kunna växa. Ingen odlare vill ju egentligen lägga ner, men då var det tungt, säger Ram Sen Thakuri.

Vid en kontakt med projektet Livsmedelsloket fick Böle Grönsaker hjälp med kostnadskalkyler, fortbildning som gav nya möjligheter att distribuera till dagligvaruhandel och restauranger och ett utökat upptagningsområde. Gården ingår nu även i ett nätverk med andra producenter för utbyte av erfarenheter. Ram Sen Thakuri beskriver vad utvecklingen resulterat i:

Det viktigaste var att vi via projektet fick utökad tillgång till handeln som var en ny marknad för oss. Här ingick hela kedjan från beställning till leverans. Det gjorde mig tryggare inför kommande beställningar och har stärkt oss som leverantör. Allt har slagit helt annorlunda ut jämfört med föregående år. Effekten har blivit att vi fått en större efterfrågan än tillgång just nu.

Länets livsmedelsproduktion

Arbetet med att öka länets livsmedelsproduktion drivs framåt genom bland annat Gävleborgs handlingsplan för Sveriges livsmedelsstrategi som tagits fram av Region Gävleborg, LRF och Länsstyrelsen. Region Gävleborg medverkar till att stärka länets livsmedelssystem genom att tillsammans med Tillväxtverket finansiera projektet Livsmedelsloket, stödrådgivare till Böle Grönsaker.

– Det är glädjande att se att stödåtgärderna fallit så väl ut. Närproducerade varor ökar Gävleborgs egen livsmedelsförsörjning och därigenom robusthet vilket är positivt för hela länet. Det är också roligt när våra lokala företagare når goda resultat, säger Patrik Stenvard, regionstyrelsens ordförande