Kompetens som lyfter degen

När Sofie Bosson, bagare och ägare av Linbageriet i Alfta, ville utveckla företaget och skala upp produktionen, såg hon färdig pizzadeg som en lovande produkt. För att lyckas med satsningen vände hon sig till MatVärden för att få ökad kompetens och göra produktionen lönsam. Genom MatVärdens projekt, som stöds av Region Gävleborg, fick hon den expertis och vägledning som behövdes.

Mysfredag med pizza har blivit en populär start på helgen för många, och Sofie Bosson såg potentialen i att erbjuda färdig pizzadeg. Hennes breda erfarenheter från bageribranschen lade grunden för att starta Linbageriet i Alfta 2020, där degen tillverkas på lokala råvaror – bland annat mjöl från Hallens kvarn i Kilafors. Sofie berättar:

– För mig är det jätteviktigt att veta vad man stoppar i sig. Bra lokala råvaror är därför vår grundtanke och därigenom kan vi värna om länets egna produkter. Hösten 2023 ville jag skala upp produktionen av pizzadeg för att börja sälja till butik. Varför nöja sig med att bara sälja över disk när intresset för närproducerat var så stort?

Satsning på kompetens

För att få lönsamhet i satsningen behövde Sofie öka sin kompetens och kontaktade därför föreningen MatVärden där projektet ”Livsmedelsloket – en resurs för hållbar utveckling av livsmedel” kunde ge olika former av rådgivningsstöd.

– Där öppnades en ny värld med genomgång av märkningsregler och framtagning av förpackningsdesign och etiketter som krävs i handeln. Vi provbakade olika degar för smaktest, bästa jäsningsresultat, portionsstorlek och hur varan bäst skulle fungera ute i hemmen. Kunder bakar ju inte på samma sätt som vi bagare tänker oss alla gånger, säger Sofie och fortsätter:

– Det här projektet gav mig även kontakter med dagligvaruhandeln. I dialog med en mentor på ICA fick jag förståelse för vilka förutsättningar en förpackning och produkt behöver om den ska lyckas nå ut i butik. Svårare än man kan tro, men det har gett mig massor av nya insikter om paketering, lagar, logistik, volymer och prissättning vid lansering med mera. Jag hade inte klarat av den här resan utan insatserna som MatVärdens projekt ”Livsmedelsloket” gett mig.

Linbageriets pizzadeg har mottagits positivt i Hälsinglands och Gästriklands matvarubutiker sedan lanseringen i augusti. Produkten ligger i tiden då fler och fler konsumenter väljer lokalproducerat – även en mysfredag.

Ökad konkurrenskraft

Projektet Livsmedelsloket stöds av Region Gävleborg med syfte att bidra till ett ökat konkurrenskraftigt näringsliv. Anette Jonsäll, doktor i kostvetenskap och strateg inom Regional Utveckling, beskriver kompetensutveckling som en viktig del i Region Gävleborgs medverkan för ett hållbart företagande och ökad tillväxt. Hon säger:

– Jag ser att Gävleborg har goda förutsättningar att öka självförsörjningsgraden och tillväxten i livsmedelssektorn, där kompetensutvecklingen är en viktig faktor.

Företagsstöd

Läs mer om företagsstöd: