Nöjda företagare är viktigt för Region Gävleborg

Region Gävleborg har nu genomfört en nöjd kund-indexmätning (NKI) av sina företagsstöd. Resultatet ger en tydlig bild av företagens upplevelser och pekar ut viktiga områden att förbättra för att stärka näringslivet i regionen.

– Det här är ett viktigt steg för att stärka företagsklimatet Gävleborg. För oss är det viktigt att ta reda på hur vi upplevs, så vi vet vad vi ska fortsätta göra bra och vad vi behöver förbättra, säger Patrik Stenvard (M), regionstyrelsens ordförande.

Undersökningen, som besvarades av 49 företag, visar att bemötandet och rättviseaspekten i bedömningar får höga betyg. Samtidigt finns utvecklingspotential inom service, snabbhet i handläggning och tydligare information vid avslag på ansökningar.

– Det är värdefullt att få en konkret bild av hur vi uppfattas. Nu har vi en bra grund för att utveckla vårt arbete och skapa bättre förutsättningar för de som söker företagsstöd säger Hanna Höghielm, avdelningschef finansiering och strategi.

NKI-resultatet landar på 61,1 vilket är en godkänd nivå. Företagarna har svarat att de är mest nöjd med bemötande (73 procent) och minst nöjda med service (58,9 procent).

Störst förbättringspotential finns inom:
Service och handläggningstid Kortare handläggningstid, att stöd finns vid behov och att förenkla ansökan
Tydlighet i avslag Ökad förståelse för beslut
Bättre återkoppling Företag vill veta vad som händer i processen

Region Gävleborg kommer nu att analysera resultaten djupare och ta fram åtgärder för att förbättra företagens upplevelse av stödsystemet.

Läs mer på: Företagsstöd