Positiva trender för Gävleborgs cykelutveckling

Region Gävleborg presenterar vart annat år ett cykelbokslut som belyser både framsteg och utmaningar i länets cykelinfrastruktur. Bokslutet för 2023 visar bland annat på en ökning i cykelvägsutbyggnaden och en något ökad cykelanvändning.

– Det är kul att se att cyklingen ökar i Gävleborg. Det finns så många vinster för den som cyklar men också för samhället. Bättre luft, ökad trafiksäkerhet, friskare medborgare och ett levande samhälle är bara några av alla, säger Christine Sisell, strateg på Samhällsplanering och infrastruktur.

En av kommunerna som sticker ut kopplat till cykling är Gävle kommun:

– Vi säger ett stort grattis till Gävle kommun som är Sveriges bästa cykelkommun i kategorin stora städer och Sveriges andra bästa cykelkommun enligt Cykelfrämjandets enkätundersökning Kommunvelometern. Ert arbete med cykling inspirerar alla kommuner i länet, säger Christine Sisell.

Region Gävleborg har pekat ut två mål för cyklingen i länet fram till 2030: att öka cyklandets andel från 7 till 17 procent och att minska antalet allvarligt skadade cyklister med 25 procent samt nå noll dödsfall i cykeltrafiken. Dessa mål bedömer vi är centrala för att skapa en hållbar och trafiksäker framtid i länet. Årets bokslut visar på tydliga trender i ökandet.

Det här visar cykelbokslutet:

• I Gävleborg har det nu byggts ut totalt 85 mil cykelväg, varav 40 procent finns i Gävle kommun. Ovanåkers kommun utmärker sig med flest meter cykelväg per invånare i länet, vilket ger goda möjligheter för både pendling och fritidscykling i området.
  • Cykling har blivit ett populärt färdsätt i Gävleborg. Under 2023 såldes 1 103 cykelbiljetter för kollektivtrafiken. En allt större del av invånarna uppger också att de cyklar regelbundet.
  • Under 2023 rapporterades 163 cykelolyckor i länet, vilket innebär en liten ökning jämfört med de senaste tio årens genomsnitt. Noterbart är att endast sju procent av de rapporterade olyckorna involverade barn. Samtidigt visar statistik att sparkcyklar står för den största andelen olyckor.
  • Cykelstölder är ett problem, där 1 526 cyklar anmäldes stulna i länet under 2023. Den upplevda risken för stöld avskräcker många från att välja cykeln som transportmedel, vilket påverkar cykelanvändningen negativt i regionen.

Källa: Nationella vägdatabasen för 2023, X-trafik, Strada och Polisen.

Se bokslutet i sin helhet: Regionalt cykelbokslut