Vintercykling för hälsa och miljö – Anmäl dig nu

Ställer du in cykeln i förrådet under vinterhalvåret? Då är det dags att tänka om! Nu kan du anmäla dig till årets upplaga av Vintercyklisten.

Vintercyklisten genomförs av Region Gävleborg och kommuner i länet för att uppmuntra till nya hållbara vanor och till att välja cykeln som transportmedel även på vintern. Som vintercyklist åtar du dig att cykla till och från jobbet minst tre dagar i veckan under perioden 18 november fram till 2 mars. Du får utrustning för att kunna cykla säkert och du samlar poäng på varje resa. Du får stöd från ditt lag och andra vintercyklister och blir en del av en gemenskap som hjälper dig att fortsätta trampa under hela vintern.

Vinsterna är många, både för miljön och för den egna hälsan. I fjol uppgav 80 procent av de 260 deltagarna att deras hälsa hade förbättrats efter att de varit med i Vintercyklisten. Tillsammans cyklade de hela 4 000 mil och sparade 13 ton koldioxid i utsläpp.

– Rörelse är viktigt för att må bättre, på flera olika sätt. Ett enkelt sätt att röra på oss mer är att öka vår vardagsmotion. Därför är Vintercyklisten ett bra initiativ till att öka måendet och folkhälsan i stort, säger Peter Åkerström (KD), vice ordförande, Hållbarhetsnämnden.

Alla som antas till Vintercyklisten får dubbdäck*, sadelskydd och reflexväst. När utmaningen väl har kommit igång ska du registrera dina cykelresor via en app eller en dator. Självklart använder du hjälm och cykelbelysning – säkerheten kommer alltid först!

Anmälan

I år samarbetar Region Gävleborg med Bollnäs, Ljusdal, Ovanåker och Söderhamns kommun. Du som bor i någon av dessa kommuner eller är anställd inom Region Gävleborg kan ansöka till Vintercyklisten fram till 11 oktober. Gävle kommun erbjuder endast företag att delta i Vintercyklisten.

Välkommen med din anmälan

*De dubbdäck som ingår är standarddubbdäck 28 tum. Om deltagaren vill ha andra däckdimensioner bekostar deltagaren mellanskillnaden själv.