Validering för kockar skapar snabbspår för framtidens arbetskraft

En person som har kunskap inom ett yrke sedan tidigare ska inte behöva studera något den redan kan. Genom validering får personen istället möjlighet att visa sitt kunnande och få ett intyg eller betyg på detta. Det kortar studietiden och ökar chansen att få ett jobb inom yrket. Under året utvecklas metoden inom kockyrket och Jessica Dahlström är en av de yrkeslärare i länet som arbetar med utvecklingen.

– Idag jobbar jag på komvux men har tidigare utbildat på gymnasienivå och där märker man att eleverna jobbar ett eller två år och sedan försvinner de till en annan bransch. När man är yngre är man mer rörlig och byter både boendeort och bransch oftare, och hela världen är idag en öppen arbetsmarknad. Så det har länge varit brådskande att få fler kockar, berättar Jessica Dahlström, yrkeslärare, Gävle kommun.

Det är yrkeslärare på komvux i kommunerna Sandviken, Gävle och Ljusdal som deltar i arbetet med att ta fram ett metodstöd för validering av kockyrket som kan användas nationellt. Kock är ett av Gävleborgs bristyrken och genom att validera elever som har kunnande inom yrkesområdet förväntas fler personer snabbare bli anställningsbara.

Jessica Dahlström, Gävle kommun, är en av de yrkeslärare i länet som arbetar med metodstödet för validering.

– Den respons vi har fått från andra yrkeslärare på det som vi har gjort är att det är tydligt och bra gjort, och vi har verkligen nött, stött och blött materialet. Det ska vara likvärdigt, snabbt och smidigt att validera och det har vi lyckats få till tycker vi, säger Jessica.

Hur lång tid en validering tar är individuellt. Jessica berättar om en kvinna i Sandviken som jobbat som självlärd kock i 8-9 år och sedan ville börja arbeta inom skolkök där det krävs betyg. Den valideringen gick så snabbt som tre veckor, medan för en person som har kortare erfarenhet tar det längre tid.

– Det krävs många kockar för att fylla alla platser på restauranger, storkök, förskola, vårdboende och mataffärer. Om man då kan validera exempelvis människor från andra länder och se vad de har för kunnande och vad varje person specifikt saknar så blir de snabbare anställningsbara, säger Jessica.

Förhoppningen är att det här arbetet ska inspirera och stödja fler lärare och studie- och yrkesvägledare att starta eller förbättra sitt arbete med validering inom fler yrkesutbildningar.

– Komvux har skyldighet att erbjuda validering till de elever som har behov av det och därför behöver tillgången till validering öka i hela landet. Vi kan se att flest valideringar genomförs där det finns en tydlig process för arbetet, berättar Marianne Andrén, strateg på Region Gävleborg.

För att stödja denna utveckling arbetar Region Gävleborg med att ta fram en inspirationshandbok som innehåller tips och goda exempel på hur arbetet med validering kan gå till. Handboken riktar sig till yrkeslärare och studie- och yrkesvägledare på komvux i hela landet och kommer att kunna appliceras på flera olika yrkesutbildningar.

Läs mer

Projektet ValiVuX har som mål att utveckla arbetet med validering. Projektet finansieras av Tillväxtverket och regionala tillväxtmedel och pågår 1 december 2022 till 31 december 2024.


Tillbaka till nyhetsbrevet.