Att utveckla infrastruktur är ett lagarbete

Infrastrukturen i Gävleborg är i behov av stora investeringar för att möta framtidens efterfrågan på effektiva och hållbara transporter. Men infrastruktur är inte bara en framtidsfråga. Invånare, besökare och näringslivet märker redan idag att infrastrukturen är sliten på många håll, att underhåll inte har prioriterats i tillräcklig utsträckning och att många nödvändiga nyinvesteringar har skjutits på framtiden.

– Flera viktiga nationella transportstråk går igenom Gävleborg. Här finns ostkustens största containerhamn och stora mängder gods transporteras inom och genom länet. Vår infrastruktur är därmed inte bara en regional fråga, utan i lika stor utsträckning en nationell och europeisk angelägenhet, säger Niklas Hermansson, infrastrukturstrateg och länsplaneupprättare, Region Gävleborg.

Utvecklingen av den svenska infrastrukturen beslutas i 12-åriga planer som revideras vart fjärde år. Processen inför nästa plan är nu i full gång. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för planperioden 2026–2037. Underlaget har remissbehandlats och Region Gävleborg har lämnat ett remissyttrande som belyser länets behov och prioriteringar. Arbetet med att ta fram yttrandet har genomsyrats av ambitionen att stärka samverkan och skapa en samsyn kring infrastrukturfrågor inom länet. En viktig del av processen har varit att öppna för dialog och erfarenhetsutbyte för att nå en gemensam bild och en ömsesidig förståelse av länets behov.

– En gemensam förståelse för länets infrastrukturfrågor är avgörande för att vi ska nå framgång. Ett bra exempel på samverkan för länets bästa är arbetet med den nya järnvägsstationen Gävle Västra, en station som kommer möjliggöra för hela länets invånare att enkelt och smidigt kunna ta sig till och från Gävle sjukhus och Högskolan, säger Martin Gunnarsson, infrastrukturstrateg, Gävle kommun.

Region Gävleborg hoppas att den samverkan som har inletts ska sätta sin prägel på hela processen fram till besluten av nästa nationella infrastrukturplan och länsplan.

– Givetvis finns det många perspektiv och synsätt att jämka och diskutera, men det är en styrka om länets infrastrukturutveckling kan bygga på flernivåsamverkan och förtroende. En samlad röst är starkare. Målet är att tillsammans nå en mer hållbar tillgänglighet och en hållbar regional utveckling, säger Niklas Hermansson.

Tillbaka till nyhetsbrevet