Bredbandsmålet uppnått i Gävleborg

Nu har allt fler hushåll i Gävleborg tillgång till snabbt bredband. Statistiken från Post- och telestyrelsen visar att 98,4 procent av hushållen i Gävleborg nu har tillgång till snabbt bredband på minst 1 Gbit/s. Det regionala bredbandsmålet är därmed uppnått.

Så här tänker bredbandskoordinator Annica Aneklev på Region Gävleborg om måluppfyllelsen, vägen dit och arbetet framåt:

Hej Annica!
Berätta vad du arbetar med hos Region Gävleborg?
Jag arbetar med regionala utvecklingsfrågor och ett av mina ansvarsområden är digital infrastruktur där jag har rollen som regional bredbandskoordinator.

Vad gör en regional bredbandskoordinator?
Jag samordnar bredbandsfrågorna i länet. Tillsammans med kommunerna och marknadsaktörerna arbetar jag för skapa möjligheter för en fortsatt utbyggnad i länet, både fast och mobil. Om vi i Gävleborg ska kunna nyttja de möjligheter som digitaliseringen erbjuder och de tjänster som kommer framåt krävs det ett snabbt, kapacitetsstarkt och tillförlitligt bredband. För att åstadkomma det är samordning och samarbete en förutsättning.

Hur arbetar vi tillsammans med bredbandsfrågorna i regionen?
Region Gävleborg, Länsstyrelsen och länets kommuner har under många år haft ett nära samarbete i bredbandsfrågorna och tillsammans har vi drivit på utbyggnaden i länet. Vi har regelbundna möten och dit bjuder vi in även andra aktörer som är viktiga att samverka med för att driva på den fortsatta utbyggnaden, både privata och offentliga. Tillsammans identifierar vi hinder och utmaningar och arbetar för att hitta lösningar på dem.

Region Gävleborg har också samarbete med andra regioner där vi gemensamt arbetar för att få igenom förändringar på nationell nivå som kan underlätta för den fasta och mobila utbyggnaden i landet. Vi regionala bredbanskoordinatorer deltar även regelbundet i möten med Post- och telestyrelsen(PTS) dit även nationella aktörer som är viktiga för utbyggnaden är inbjudna.

Region Gävleborg har redan i år nått målet att 98 procent av länets hushåll och företag ska ha tillgång till 1Gbit/s. Stort grattis! Vad innebär detta för Gävleborg?
Tack! Det är verkligen jätteroligt att vi har nått vårt regionala delmål och dessutom två år tidigare än vad vi hade förväntat oss. Att hela Gävleborg har tillgång till snabbt bredband, både i tätorterna och på landsbygden, är en viktig fråga för länet. Infrastrukturen, i samverkan med användningen av digitala tjänster, skapar tillgänglighet och underlättar för människor att kunna leva, bo och arbeta där de önskar. Det skapar förutsättningar för en hållbar regional utveckling och tillväxt.

Samtidigt som jag arbetar med att få den digitala infrastrukturen utbyggd har jag kollegor som fokuserar på användningen. De driver på den digitala omställningen och transformationen i länet och arbetar med bland annat AI. Tillsammans med kommunerna jobbar de för att hitta bra sätt att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

Vad ser du har varit framgångsfaktorer i ditt arbete?
Den absolut viktigaste framgångsfaktorn är att hela länet har arbetat tillsammans – Region Gävleborg, Länsstyrelsen och alla kommuner. Vi har hjälpts åt, delat information och kunskap, bidragit aktivt i arbetsuppgifter och lagt tid och engagemang på möten och specifika uppdrag. Genom det har vi kunnat vara effektiva i vårt arbete, sparat både tid och personella resurser, och också fått med oss hela länet i utbyggnaden.

Nu när vi kommit så här långt, hur jobbar vi vidare?
Nu fortsätter vi att arbeta för att även återstående två procent ska få tillgång till ett snabbt bredband liksom att vi ska få en stabil mobil uppkoppling i hela länet. De sista procenten är dyra att bygga till men de är precis lika viktiga.

PTS beviljar årliga bredbandsstöd som vi konkurrerar om att få till länets utbyggnad och vi letar ständigt efter nya finansieringskällor och möjligheter för att åstadkomma en utbyggnad. Just nu undersöker vi möjligheten att, genom Region Gävleborgs kommande telefoniupphandling, ställa krav på täckning som inte bara förbättrar uppkopplingen för organisationens verksamheter utan även för våra invånare. Om vi lyckas med det är det ett helt nytt arbetssätt och en ny möjlighet att påverka utbyggnaden, som också kommer att kunna nyttjas vid upphandlingar hos andra regioner och kommuner.

Vårt län, liksom övriga län, har dålig mobiltäckning längs järnväg och vägar. Vi genomför därför ett omfattande arbete för att se över hur olika aktörer kan bidra till att förbättra uppkopplingen på våra tåg och bussar. Vi mäter mobilsignalen, identifierar möjliga tekniska åtgärder, samtalar med ansvariga aktörer och försöker hitta nya samverkansformer och arbetssätt som kan skapa nya, hittills oprövade metoder för att åstadkomma bättre uppkoppling.

Tillbaka till nyhetsbrevet