Evert Kroes och Dan Hänninen framför Lokatten Wärdshus i Los.

Drömmen om att starta eget blev verklighet

Nyinflyttade paret Evert Kroes och Dan Hänninen i Los har tillsammans förverkligat sin dröm om att driva hotell- och restaurangverksamhet på landsbygden. Lokatten Wärdshus med anor från 1800-talet har nu genomgått en renovering. Tack vare företagsstöd från Region Gävleborg har de skapat en varm samlingsplats för både mat och boende.

– Min sambo Dan och jag har alltid haft en dröm om att starta något eget och när vi fann att Lokatten låg ute till försäljning så bestämde vi oss att åka på visningen. Vi fastnade direkt. Byggnaderna var ur ett byggnadsteknsikt sett i bra skick, men vi visste också att det skulle behövas lite kärlek, säger Evert Kroes.

Under våren 2023 valde det nyinflyttade paret Dan Hänninen och Evert Kroes att starta eget och återuppta hotell- och restaurangverksamheten i Lokatten Wärdshus i Los. Verksamheten hade varit stängd i flera år dels på grund av otillförlitlig värme- och vattenledningar.

Tack vare en stor satsning på installation av värmeanläggning och separering av vattenledningar har Lokattens Wärdshus nu fått nytt liv. Något som gjort verksamheten mer energieffektiv och trygg för gästerna, men också bidragit till att stärka besöksnäringen på orten.

– Vi hade med i beräkningarna att vi skulle behöva göra investeringar i byggnaderna, så som att måla och tapetsera. Men omfånget på vatten- och värmeledningarna kunde vi inte bedöma när vi bestämde oss för att satsa. Vi insåg snart att vi skulle behöva en stor finansiering, berättar Evert.

Lokatten Wärdshus i Los.

De behövde tidigarelägga installationen av anläggningarna för att kunna ta emot gäster utan att riskera att bli utan vatten och värme. Den totala kostnaden för investeringen blev 1 088 000 kr och för att klara det ansökte de om regionalt företagsstöd hos Region Gävleborg.

– Utan möjlighet att få ta del av stödet så hade vi aldrig klarat det första året. Vi visste heller inte omfånget på skadorna när vi ansökte, men kunde i dialog komplettera med ytterligare uppgifter. Med öppenhet kunde vi därför få mer stöd än vad den initiala ansökan låg på. Vilket var helt avgörande, säger Evert.

Lokatten Wärdshus har genom företagsstödet nu skapat en verksamhet som inte bara gynnar dem själva, utan hela bygden.

– Vi har blivit välkomnade med så mycket värme och responsen har varit överväldigande. På en liten ort är det avgörande om man vill bedriva verksamhet. Att det händer saker. Vi har blivit en naturlig samlingsplats i Los, avslutar Evert Kroes.

Tillbaka till nyhetsbrevet