Porträttbild på Lena Lejerström med en skog i bakgrunden
Lena Lejerström, strateg på Region Gävleborg

Breddat näringsliv för ett mer hållbart Gävleborg

Gävleborgs näringsliv har länge varit starkt präglat av tillverkningsindustri inom stål, skog och trä. Men även om industrin är en viktig del så finns ett behov av att öppna upp för fler branscher. Det för att skapa en mer dynamisk och motståndskraftig framtid för länet.

Vi träffade Lena Lejerström, strateg på Region Gävleborg, som berättar om hur arbetet med att bredda näringslivet hänger ihop med den regionala utvecklingsstrategin och uppdraget att öka de kulturella och kreativa branscherna i länet.

Hej Lena!

Vad jobbar du med?
– Jag arbetar med att stärka förutsättningarna för kulturella och kreativa branscher (KKB) med mål att dessa näringar ska bli en integrerad del i regionens näringsliv. Vi arbetar genom kartläggning, kunskapsutbyte och samverkan med andra främjare med uppdrag att öka företagandet och innovationerna inom dessa branscher. De här näringarna har ofta en annan affärslogik än de mer traditionella.

Varför är ett brett näringsliv så viktigt för Gävleborg?
– Ett diversifierat näringsliv gör vår region mindre känslig för ekonomiska påfrestningar och kan locka till sig både inflyttare och investerare. Vi ser idag att mångfalden i näringslivet kan göra Gävleborg mer motståndskraftigt och attraktivt, vilket är avgörande för att människor ska vilja bo och verka här. 

Regionens näringsliv domineras idag av stora industrier inom stål, skog och trä. Dessa sektorer är viktiga, men för att skapa en mindre sårbar ekonomi behöver Gävleborgs näringsliv breddas. I den regionala utvecklingsstrategin (RUS) finns därför målet att skapa ett mer inkluderande och diversifierat näringsliv. 

Vad utmärker de kulturella och kreativa branscherna?
– Kulturella och kreativa branscher har kulturskapande eller andra kreativa processer som sin affärsidé eller råvara. De är ofta småföretagare som samarbetar i nätverk och kluster. De har dessutom en stark digital mognad och verkar i stor utsträckning på en internationell marknad. 

Hur arbetar vi tillsammans med dessa branscher?
– Vi arbetar just nu tvärsektoriellt tillsammans med Kultur Gävleborg för att främja dessa näringar. Det handlar om att identifiera deras behov, lösa hinder och skapa förutsättningar för innovation och företagsutveckling. Vi vill också skapa mötesplatser och kommersiella arenor, både fysiska och digitala, där KKB-företag kan växa och utvecklas. 

Vad händer nationellt? 
– Nationellt har regeringen lagt fram en strategi för kulturella och kreativa branscher där KKB lyfts som en ny typ av basnäring. Strategin vill stärka företagens potential för tillväxt och innovation, vilket i sin tur kan gynna en fri kulturproduktion. 

– Den här satsningen är inte bara en del av vår regionala strategi, utan också en viktig del av att positionera Gävleborg som en hållbar och attraktiv region i framtiden, avlutar Lena.

 


Tillbaka till nyhetsbrevet