Aktivt arbete med förbättringar i Cosmic
Vi arbetar med olika åtgärder i Cosmic för att allt i systemet ska fungera som tänkt. Samtidigt förbättras funktioner som inte upplevs positiva. Fokus ligger dessutom på att stötta verksamheter med mer utbildning och forum för dialog.
Det pågår ett aktivt arbete med justeringar av Cosmic för att möta verksamheters behov och önskemål.
– Vi bygger om och justerar löpande utifrån input vi får från verksamheter om saker som inte fungerar bra. Vi har arbetsgrupper som jobbar med specifika frågeställningar och nu behöver vi hålla i och hålla ut, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson och fortsätter:
– Det är ett stort arbete med att byta vårdinformationsstöd, men jag tror att det succesivt kommer att kännas lättare och lättare. Nu har vi tillgodosett önskemålet om att ta del av färre uppgifter. Det gör vi för att förenkla för verksamheten att hantera personer med skyddade personuppgifter. Systemet ska vara ett stöd för personalen.
Det är ett stort fokus på att samla ihop och strukturera upp frågor och supportärenden som är gemensamma för verksamheten, både offentliga och privata. Vi jobbar tillsammans och några av områdena man jobbar mer fördjupat i är bland annat kassa, kallelser och lab.
Åtgärder för att stötta medarbetare
Förutom löpande justeringar av systemet och funktioner arbetar man också med flertalet åtgärder för att stötta medarbetare, så som utbildning.
– Vi erbjuder mer utbildning i vissa funktioner och det finns även utbildningsfilmer i kompetensportalen att gå tillbaka till på egen hand om man vill repetera. Utbildningsfilmerna finns även tillgängliga externt för nyanställda och hyrpersonal som de kan ta del av inför anställning. Vi har också startat upp beredningsgrupper med representanter från verksamheterna för att hitta de mest effektiva lösningarna, som en konfiguration eller ändrat arbetssätt. Vi försöker hitta specifika åtgärder med målet att få bästa möjliga resultat med rätt insats, säger Lena Grudén som är programansvarig för FVIS-programmet.
För att avlasta bland annat mottagningarnas telefonrådgivning och akuten arbetar vi också med att uppmana patienter att söka vård via Min vård Gävleborg så att patienterna får stöd och hamnar rätt direkt.
Fortsätt skicka in ärenden till supportcenter
Fortsätt skicka in era supportärenden till Supportcenter. Gå till supportcenter via länken, välj felanmälan och sedan Cosmic ELS. Fyll i formuläret och skicka in.
Cosmic ELS har support dygnet runt. Vid akuta ärenden ring (026-1) 53 000.
För att vi ska kunna hantera ärendet snabbt, var noga med att uppge så detaljerade uppgifter som möjligt. Bifoga gärna ett skärmklipp, beskriv vilket området problemet uppstått i (till exempel kassa) och uppge ett telefonnummer för snabb kontakt.
På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.