Ny bokningstjänst förenklar vaccinationsarbetet
På bara några veckor har primärvården infört ett nytt bokningssystem för vaccinationer, och nu är MittVaccin i full gång. Resultatet? Ett smidigare flöde för både invånare och vårdpersonal, och en lösning som kan användas för flera olika typer av vaccinationer.
Den 1 april drog vårens vaccinationsinsats mot covid-19 i gång. Samtidigt lanserades den nya bokningstjänsten MittVaccin, en satsning som redan börjat förenkla både för invånare och för verksamheter.
Under mars månad genomfördes ett intensivt arbete i primärvården för att utbilda personal, skapa scheman och lägga upp bokningsbara tider i det nya systemet. På bara 26 dagar gick man från beslut till att erbjuda invånarna möjligheten att boka tid.
– Primärvården har gjort ett fantastiskt arbete för att få allt på plats. Det är imponerande att det gick så pass enkelt att komma i gång, säger Maria Larsson, vaccinsamordnare.
Smidigare flöde för både invånare och personal
MittVaccin gör det enklare att boka och genomföra vaccinationer, eftersom både bokningstjänsten och journalföringen sker i samma system. Det underlättar inte bara planering, det minskar också risken för fel och sparar tid.
– Med MittVaccin förenklas genomförandet av vaccinationer. Det blir enklare för invånarna att boka en tid, och det är smidigare för vårdpersonal att ta emot de som vill vaccinera sig. På vissa hälsocentraler kan man till och med boka för sig själv och sin partner samtidigt, eller för en anhörig med samtycke, säger Maria Larsson.
Hudiksvall tidigt ute – bokar även TBE-vaccinationer
På Hudiksvall Din hälsocentral var man tidigt ute med att komma i gång med MittVaccin. Här används tjänsten inte bara för covid-19, utan även för andra typer av vaccinationer, till exempel TBE.
– Det har aldrig varit enklare att hantera vaccinationer för vårdpersonalen än nu, och systemet är toppen även för invånarna, säger Elisabeth ”Bettan” Nilsson, som varit drivande i att få i gång bokningstjänsten i Hudiksvall.
Ser stor potential för fler vaccinationer
Region Gävleborg ser stor potential i MittVaccin, inte bara som ett stöd för tillfälliga insatser, utan som ett verktyg i det löpande vaccinationsarbetet.
– Vi vill inspirera fler hälsocentraler att använda tjänsten för andra typer av vaccinationer också. Bokningstjänsten är flexibel, uppskattad av både invånare och medarbetare och fungerar för alla typer av vaccinationsverksamhet, avslutar Maria Larsson.
Tre snabba med Elisabeth Nilsson om MittVaccin
Elisabeth ”Bettan” Nilsson på Hudiksvall Din hälsocentral har varit med och infört Region Gävleborgs nya bokningstjänst MittVaccin. Här berättar hon hur det fungerar – och varför både medarbetare och patienter är positiva.
Hur underlättar MittVaccin vaccinationsarbetet?
– Det sparar massor av tid! Vi slipper dubbelarbete och antalet samtal i telefon har minskat eftersom patienterna bokar själva. Att bokning och journal hänger ihop i samma system gör det dessutom enklare att följa upp.
Vad tycker du är den största vinsten?
– Att strukturen och kontrollen över tiderna blir tydligare både för oss och för våra invånare. Dessutom är det enkelt för den som vill vaccinera sig att hitta en tid som passar dem själva, vilket många uppskattar.
Vad har ni fått för reaktioner från patienterna?
– Väldigt positiva! Många tycker att det är enkelt att använda. Några har sagt: ”Oj, det här gick ju smidigt!”, och det är roligt att höra. Vi har också märkt att det är uppskattat att man kan boka för sin partner eller en anhörig, med samtycke.