Tre personer står bakom höga ståbord.
Lena Grudén, programledare för FVIS-programmet, Martin Andersson, hälso- och sjukvårdsdirektör och Jennie Forsblom (KD), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Nya journalsystemet – en tuff omställning som påverkar både personal och patienter

Drygt en månad har gått sedan det nya journalsystemet Cosmic infördes i Region Gävleborg. Vid en presskonferens den 20 februari gav regionledningen en uppdatering om läget.

Budskapet var tydligt – förändringen är omfattande och det påverkar både vårdpersonalens arbetsmiljö och tillgängligheten för patienter.

Vård efter behov och stöd till personalen

Hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson betonade dock att det inte finns några signaler om att patientsäkerheten påverkats negativt.

– Vi har förståelse för att det är en utmanande period för både patienter och våra medarbetare i vården. Men vården ges efter behov, och vi har inga indikationer på att någon som behöver akut vård har blivit utan, sa Martin Andersson.

Alla som behöver vård får den, även om tillgängligheten är lägre än innan införandet av Cosmic.

– Patienter som inte är akut sjuka kommer också en tid framöver behöva vänta längre än tidigare, sa Martin Andersson.

Han förklarade också att regionledningen tar kritiken från bland annat hälsocentralerna på stort allvar. Därför besöker ledningen olika verksamheter för att på plats få en bättre bild av utmaningarna och för att kunna stötta personalen i deras arbete.

– Vi ser vilken otrolig insats våra medarbetare gör. Vi besöker verksamheter, lyssnar på synpunkter och arbetar löpande med att förbättra systemet. Jag var nyligen på Hofors hälsocentral och Andersbergs hälsocentral där vi fick många värdefulla insikter om hur vi kan justera och förenkla flödena, berättade han.

En stegvis förbättring av Cosmic

Cosmic är ett omfattande systemskifte. Innan införandet använde Region Gävleborg en mängd olika journalsystem, vilket gjorde att det inte gick att följa patientens väg i vården. Det gjorde att den enskilde patienten fick huvudansvaret för att ge informationen till varje ny vårdinstans. Det var svårt att få en helhetsbild av patientens vårdbehov. Nu finns all dokumentation på ett och samma ställe, vilket på sikt väntas ge en mer effektiv och patientsäker vård.

– Vi förstår att det finns frustration kring systemet. Men vi arbetar intensivt och strukturerat med att anpassa och förbättra det efter verksamheternas behov. Vi har utökat serverkapaciteten, startat temagrupper och genomför regelbundna uppdateringar, sa Lena Grudén, avdelningschef inom IT och den som håller i den tekniska delen av Cosmic.

Hon lyfte också fram att vissa justeringar tar tid, men att arbetet görs i nära dialog med verksamheterna.

– Vi är inte i mål än, men vi tar steg i rätt riktning. Det handlar om att finjustera inställningar så att varje verksamhet får ett journalsystem som är anpassat för dem. Vi har också sett exempel där Cosmic redan underlättat för vårdpersonal, berättade hon.

Tack till invånarna för tålamodet

Jennie Forsblom (KD), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, riktade ett stort tack till invånarna för deras tålamod under den här övergångsperioden.

– Vi vet att förändringar kan vara svåra, men på sikt kommer Cosmic att ge en tryggare och mer effektiv vård. Vårdpersonalen får nu en bättre helhetsbild av patientens historik, vilket minskar risken för fel och gör vården mer sammanhållen, sa hon.

Hon uppmanade också invånarna att använda den digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg där det är möjligt.

– Genom att förnya recept samt boka och omboka tider digitalt kan vi minska trycket på hälsocentralerna och korta väntetiderna för de som behöver fysisk vård, förklarade hon. De invånare som är akut sjuka eller de som av olika skäl  inte kan använda digitala tjänster ska givetvis kontakta vården som tidigare.

Fullt fungerande vård först om ett år

Enligt Martin Andersson kommer det att ta ungefär ett år innan Cosmic är fullt ut implementerat och vården når sin normala kapacitet.

– Vissa verksamheter har redan börjat arbeta mer effektivt i det nya systemet, medan en stor del fortfarande är i en inlärningsfas. Vi gör allt vi kan för att ge stöd och löpande förbättra systemet så att vi kan öka tillgängligheten steg för steg, avslutade han.

Trots utmaningarna är budskapet tydligt – Cosmic är en viktig pusselbit för framtidens vård. Med tiden kommer systemet att bidra till en mer sammanhållen, säker och effektiv vård för invånarna i Gävleborg.