Hand of young supportive man consoling his friend or one of attendants with post traumatic syndrome caused by dramatic life event

Stöd i arbetet för psykisk hälsa

Psykisk ohälsa och suicid är ett stort folkhälsoproblem i Gävleborgs län. Länet ligger sämre till i statistiken än riket i stort. Flera insatser görs för att vända den trenden genom vård och behandling i rätt tid och stöd till drabbade.

– Alla vi som möter människor i våra verksamheter har ett ansvar att upptäcka psykisk ohälsa. Förskola och skola, socialtjänst och hälso- och sjukvården har ett gemensamt ansvar att kunna identifiera psykisk ohälsa, våga fråga och veta var och hur hjälp och stöd finns att få. Länsledning Välfärd har ett framtaget vårdförlopp som ger medarbetare stöd i detta, säger Jennie Palmberg, samordningsfunktion för suicidprevention.

– Primärvården är särskilt viktiga genom att ofta vara den första instansen som patienter möter men inte alltid söker för just psykiska besvär.

Här listas ett antal insatser och stöd för dig som i ditt arbete möter personer i behov av hjälp.

Viktigt vårdförlopp

Vårdförlopp för suicidprevention är en viktig insats för att främja psykisk hälsa. Innehållet är sammanställt av hälso- och sjukvården, kommunernas skolor, socialtjänsten och föreningar som arbetar för psykisk hälsa. I vårdförloppet finns rutiner, telefonnummer och checklistor för flera verksamheter samlade på ett och samma ställe för att lätt kunna nås av berörd personal. Här tydliggörs roller och ansvar för att medarbetare ska se sin ansvarsroll i kedjan och lätt hitta gällande rutiner, utbildningar, kontaktvägar och stöd.

Vårdförlopp suicidprevention - Region Gävleborg (regiongavleborg.se)

Förebyggande arbete i skola och förskola

Förskola och skola utgör viktiga arenor för att främja psykisk hälsa. För att stötta personal inom förskola och skola finns ett stödmaterial där förebyggande arbete har kopplats ihop med läroplanen. Skollagen är tydlig med att det förebyggande arbetet för psykisk hälsa ingår i det ordinarie uppdraget.

Här hittar du stödmaterialet Att främja psykisk hälsa i skolan och förebygga suicid (pdf)

Utbildningsmaterial

Socialtjänsten möter målgrupper som av olika anledningar är utsatta för större risker att drabbas av psykisk ohälsa. Ett sätt att upptäcka dessa risker uppmärksammas i Socialstyrelsens webbutbildning som du finner här:

Webbutbildningar om att bemöta personer med psykisk ohälsa - Socialstyrelsen

– Det är viktigt att alla aktörer som möter människor ser att de har ett ansvar och vet att stöd finns att få för att lära sig mera om att hjälpa människor att må bättre psykiskt, säger Jennie Palmberg, samordningsfunktion för suicidprevention.

Vård och behandling

Primärvården har en stor roll i att fånga upp patienter som till exempel söker vård många gånger för olika besvär, vilket kan vara ett tecken på psykisk ohälsa. Det finns flera sätt att lära sig mer om att upptäcka och bemöta psykisk ohälsa t ex genom utbildning i Komptensportalen eller via KTC.

Ansvar vid oväntat dödsfall

Både patienter och närstående har behov av ett bra och pålitligt stöd. Det är viktigt att vårdens medarbetare är medvetna om sin ansvarsroll. För hälso- och sjukvården finns en tydlig rutin om ansvar vid oväntat dödsfall i hemmet eller på allmän plats. Rutinen hittar du här:

Dödsfall - Oväntat dödsfall i hemmet eller på allmän plats, omhändertagande och anhörigstöd - Hälso- och sjukvård, Region Gävleborg (pdf)

Forum för utsatta grupper

Civilsamhället med sina brukarorganisationer spelar en viktig roll för personer drabbade av psykisk ohälsa och deras anhöriga. Via samverkansformen Idéburet offentligt partnerskap (IOP) har Hållbarhetsnämnden skrivit avtal med ett antal föreningar som i sitt arbete skapat forum för särskilt utsatta grupper som nyanlända, unga hbtqi-personer eller för män med avsaknad av sociala nätverk.

Läs mer om arbetet med IOP här: Pågående och tidigare IOP-avtal - Region Gävleborg (regiongavleborg.se)

Självmord i varje län i Sverige | Karolinska Institutet (ki.se)